اخبار دیده‌بان

لیست اخبار

یادداشت:

دولت چهاردهم و مبارزه با فساد

1403/3/27
بی‌تردید در سالیان اخیر با رشد و گسترش فساد در کشور روبه‌رو بوده‌ایم. ارقام ریالی مرتبط با پرونده‌های اخیر در مقایسه با پرونده‌های چند سال پیش، رشدی حیرت‌انگیز را نشان می‌دهد.
یادداشت:

تعارض مالیات با چشم‌انداز توسعه

1403/3/7
سیاست‌‎گذاری دولت‌ها در قالب برنامه مالی یک‌ساله «بودجه سالانه» و برنامه‌های پنج‌ساله در راستای سیاست‌های توسعه اقتصادی از اهمیت خاصی برخوردارند.
یادداشت/ نشانه‌ای از بررسی‌های اختصاصی و معرفی متخلفین نیست؛

ادامه واکنش ها به افشای ماجرای روغن های فاسد/فساد را جدی بگیریم

1403/2/19
خبر ترخیص و توزیع حدود 44 هزار تنی روغن فاسد شده بیانگر کم توجهی برخی نهادهای مرتبط با سلامت شهروندان در کنار نهادهای نظارتی است، اما آنچه بیشتر این خبر را نگران‌کننده می‌کند، نبود نشانه‌هایی از بررسی‌های اختصاصی و معرفی متخلفین است.
یادداشت:

حصول شفافیت در اقتصاد با تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا

1402/12/8
مطابق قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، از ابتدای سال ۱۴۰۳ مجوزهای کاغذی بی اعتبار هستند و بی شک با تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی و ایجاد یک سامانه جامع اطلاعاتی، گام مهمی در تحقق شفاقیت اقتصادی برداشته می‌شود.
یاداشت:

دولت، تشکل‌های فسادستیز و مطالبه‌های متقابل

1402/12/1
دستاوردهای مبارزه جهانی با فساد پژوهشگران را به این باور ‌رسانده که این مبارزه بدون حضور نهادهای مردمی شانس چندانی برای پیروزی ندارد. آنان می‌گویند هرچند دولت مسئولیت بزرگی در جریان مبارزه با فساد دارد، اما هرگز نباید محور این مبارزه تلقی شود، زیرا دولت خود قسمتی از مشکل است.
یادداشت:

چراغ‌ را خاموش نکنید

1402/11/16
‌‌به‌تازگی در خبرها نقل شده معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرده چراغ 21 هزار کد رشته محل‌های دوره‌های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را خاموش کردیم و اگر رشته‌ای مجددا تقاضا از نظر شغلی داشته باشد، دوباره چراغ را روشن می‌کنیم. معنی حرف این است که همه چیز اقتصادی است و علم نیز تا آنجایی به کار می‌آید که دارای وجه اقتصادی باشد.
یادداشت:

قبح اختلاس شکسته شده است!

1402/10/2
درتاریخ نه‌چندان دور کشور ما، هنجاربودن فرهنگ راهزنی و غارتگری در میان بعضی از طوایف، قبایل، ایلات، عشایر و... رایج بوده است.
یادداشت:

اقتصاددانان و مهلکه فساد

1402/9/29
«آدمیان مصون از خطا نیستند. حقایقی که به آن اعتقاد دارند اغلب بیش از نیمی از حقیقت نیستند. وحدت عقیده در میان مردمان، جز در مواردی که واقعا در اثر تحقیق و بحث آزادانه همه عقاید به آن رسیده باشند، مطلوب نیست»
نگاهی دیگر به ماجرای چای دبش و خاوری و بابک زنجانی و دیگران

قفل‌ساز و سیاست گذار

1402/9/28
مجموعه‌ای از سیاستگذاری‌های غلط و اقتضایی در کشور وجود دارد که در حالت خوش‌بینانه، با نیات خیرخواهانه و برای حمایت از اقشار کم‌درآمد تدوین شده، اما در عمل به منبع اصلی شکل‌گیری فساد در کشور تبدیل شده‌است.
یادداشت:

لانه مافیای فساد کجاست؟

1402/9/20
فقط وقتی می‌توان بر مافیای فساد غلبه کرد که مسئولین غیر هم‌جنس با مردم، جای خودشان را به مسئولینی از جنس مردم بدهند. تردید نداشته باشید تا زمانی که این جابجائی صورت نگیرد، مافیای فساد همچنان در لانه امن خود فعال خواهد بود.