جزییات خبر
به گزارش داد، به نقل از عصر ایران؛ بابک زنجانی، چهره جنجالی که سالها به دلیل اتهامات سنگین مالی و اختلاس در کانون توجهات بود و حتی تا مرز صدور حکم اعدام پیش رفت، پس از گذراندن دوران محکومیت و حاشیههای قضایی، بار دیگر به صحنه اقتصادی ایران بازگشت. او این بار با امضای یک تفاهمنامه عظیم ۶۱ هزار میلیارد تومانی در حوزه صنعت ریلی، توجهها را به خود جلب کرده است.
شرکت ریلی «آوان ریل»، که به هلدینگ «دات وان» منتسب به زنجانی است، روز یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۴، با حضور وزیر راه و شهرسازی، قرارداد همکاری با شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران امضا کرد.
این قرارداد شامل خرید و تولید ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری خودکششی دیزلی، ۵۰ لوکوموتیو باری و ۶۰۰ واگن باری مخزندار است که به گفته زنجانی، بزرگترین سرمایهگذاری بخش خصوصی در تاریخ راهآهن ایران محسوب میشود.
زنجانی در توییتی در شبکه اجتماعی ایکس، ضمن تأیید این خبر، با تأکید بر نقش اقتصاد در تحولات آینده، اظهار داشت: «اقتصاد کشور را به ریل خواهیم انداخت؛ در سالی که قدرت اقتصادی جایگزین قدرت سیاسی خواهد شد.»
این بازگشت پر سر و صدا، نه تنها نشاندهنده چرخشی در مسیر حرفهای زنجانی است، بلکه بحثهایی را درباره نقش سرمایهگذاریهای کلان بخش خصوصی در توسعه زیرساختهای کشور و تأثیر آن بر معادلات سیاسی و اقتصادی ایران به راه انداخته است.
برخی کارشناسان معتقدند این حرکت میتواند نقطه عطفی در تقویت زیرساختهای ریلی کشور باشد، در حالی که عدهای دیگر با دیده تردید به سوابق زنجانی و پیامدهای این قرارداد نگاه میکنند.