جزییات خبر

معرفی کتاب؛

راهنمای ارزیابی فساد(Corruption Assessment Handbook,Draft report)

راهنمای ارزیابی فساد(Corruption Assessment Handbook,Draft report)
تاریخ ایجاد خبر : 1403/2/4
شماره خبر : 4813
اغلب فساد را سوءاستفاده از صلاحیت‌های تفویض‌شده برای به‌دست آوردن نفع شخصی تعریف می کنند.در طول دهه گذشته، پژوهش‌ها و اقدامات بین‌المللی نشان داده است که چند ویژگی عمده فساد باید برای هر نوع برنامه اصلاحی مدنظر قرار گیرد.

بخشی از کتاب:
تعریف فساد
اغلب فساد را این گونه تعریف می‌کنند: سوءاستفاده از صلاحیت‌های تفویض‌شده برای به‌دست آوردن نفع شخصی. هر زمان که مقامات دولتی یا کارمندان، از مقامی که به آنان به عنوان مستخدم دولتی سپرده شده است ـ چه برای کسب نفع مالی یا چه کسب نفع غیرمالی ـ سوءاستفاده کنند، به‌گونه‌ای که چیزی عاید آنان یا دوستان و بستگان آنان شود یا به منافع شخصی یا سیاسی آنان بیفزاید، فساد رخ می‌دهد.
ویژگی‌های اصلی فساد
در طول دهه گذشته، پژوهش‌ها و اقدامات بین‌المللی نشان داده است که چند ویژگی عمده فساد باید برای هر نوع برنامه اصلاحی مدنظر قرار گیرد. راهبرد مقابله با فساد آژانس توسعه، مشتمل بر این مسائل و چالش‌های اساسی آن است.


۱. فساد چند بخشی است
موضوع فساد هم‌زمان هم با حکمرانی و هم با اقتصاد در ارتباط است. به این مسئله در تمام بخش‌های مربوط به توسعه و نیز ارائه خدمات اشاره شده است. در فقدان حکمرانی و نظارت‌های اقتصادی یا در محدود بودن آن‌ها، فساد آغاز می‌شود و پیامدهای آن اغلب در حکمرانی‌های ضعیف و تحریف اقتصادی یا رکود آشکار می‌گردد.


۲. فساد چندسطحی است
فساد را می‌توان در تمام سطوح حکومت پیدا کرد؛ از سطح مرکزی تا منطقه‌ای و محلی. برنامه‌های پیشگیرانه و کنترلی که در سطح مرکزی وجود دارد، ممکن است تنها میزان دسترسی و اثربخشی به سطوح پایین‌تر حکومت را محدود کند. در سطح محلی نیز به برنامه‌هایی برای مبارزه با انواع خاصی از فساد، به‌ویژه با تأکید بیشتر بر راهبردهای تمرکززدایی مورد نیاز است. لازم است که این ارزیابی‌ها قادر باشند به اطلاعات در تمام سطوح دسترسی داشته باشند تا بتوانند تفاوت‌های ماهیت مسئله و تفاوت‌های موجود در برنامه‌ها را درک کنند...

مشخصات کتاب:
نویسندگان: برترام آی اسپکتور، جانسون واسو تلاناوپنبورن
مترجم: سمیه عالی
ناشر: مرکز مظبوعات و انتشارات قوه قضائیه
تعداد صفحات: 280 صفحه

 

افزودن نظر :
نام: ایمیل: نظر: