جزییات خبر

امرایی: سن استخدام در دستگاه‌های دولتی از جمله آموزش و پرورش ۴۰ سال است/ دیوان عدالت اداری به تخلف محدودکنندگان شرط‌سنی متقاضیان استخدام رسیدگی کند

امرایی: سن استخدام در دستگاه‌های دولتی از جمله آموزش و پرورش ۴۰ سال است/ دیوان عدالت اداری به تخلف محدودکنندگان شرط‌سنی متقاضیان استخدام رسیدگی کند
تاریخ ایجاد خبر : 1402/9/15
شماره خبر : 4631
عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به قانون خدمات مدیریت کشوری گفت: هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به قانون خدمات مدیریت کشوری، تکلیف شرط سنی برای استخدام در دستگاه‌های دولتی را مشخص کرده‌است.

به گزارش روابط عمومی دیده بان شفافیت و عدالت(داد)؛علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت درخصوص عدم اجرای آرای صادره از دیوان عدالت در حوزه آموزش گفت: آراء بسیارخوبی در مورد دستیاران پزشکی، شرط‌سنی فرهنگیان، سمپاد و دیگر موضوعات آموزشی در دیوان عدالت اداری صادر شده‌ اما برخی دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش از تمکین به رای صادره هیئت عمومی دیوان، ممانعت می کنند.امرایی با اشاره به ضمانت اجرایی آرای صادره از دیوان گفت: برخی مواد قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان به ضمانت‌های اجرایی آرای صادره از سوی دستگاه‌ها پرداخته اما در عمل رعایت نمی‌شود. درواقع دیوان وظیفه خود را در بحث صدور آراء به درستی انجام می دهد اما متاسفانه برخی دستگاه‌های دولتی، آرا را اجرا نمی‌کنند و نباید رای قضایی صرفا بر روی کاغذ بماند و عملا بدون اجراسازی رای، شاکی بهره‌ای نخواهد برد.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت ادامه داد: متاسفانه انفعال و تزریق ناامیدی در رفتار اخیر وزارت آموزش و پرورش وجود دارد. فراهم نکردن بستر جهت اجرایی‌سازی آرای قضایی دیوان عدالت اداری خلاف صریح قانون است و نمونه‌ بارز تخلف است. ایجاد محدودیت در پذیرش جوانان مشتاق به حرفه معلمی هم نمونه بارز انفعال و رواج ناامیدی در میان جوانان است.

امرایی با اشاره به تعارض مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس و دیوان عدالت اداری گفت: باید راه حلی اندیشید تا حدود و صلاحیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و دیوان عدالت اداری مشخص شود. بدین معنی که دیوان تا چه حد می تواند به مصوبات ورود کند؟ در حال حاضر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در خیلی حوزه‌ها ورود می کند. برای نمونه در مورد کنکور برخلاف نظر 274 نماینده طرح خود را تصویب و در نهایت اجرا می‌کند. این در حالیست که در موضوع مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون حقوقی ریاست جمهوری رسما اعلام کرده بود شورای‌عالی انقلاب فرهنگی حق ورود به این موضوع را ندارد بلکه این وظیفه مجلس است که درخصوص کنکور قانونگذاری کند.

وی افزود: هم‌اکنون همین تعارض میان دیوان عدالت اداری و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درمورد شرط سنی متقاضیان دانشگاه فرهنگیان نیز مشاهده می شود. از طرفی دیوان عدالت اداری رای قطعی صادر کرده که حداکثر سن استخدام در دانشگاه فرهنگیان ۴۰ سال است و این حکم در روزنامه رسمی کشور هم به چاپ رسیده اما در آنطرف، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به موضوع شرط‌سنی متقاضیان فرهنگیان ورود کرده است. اکنون دود این بلاتکلیفی فقط به چشم داوطلبان می‌رود و این بی‌برنامگی نتیجه‌ای جز ناامیدی جوانان ندارد.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به عدم اجرای رای ابطال شرط سنی توسط وزارت آموزش و پرورش گفت: باید روشن شود که علت اصرار آموزش و پرورش بر عدم اجرای قانون خدمات مدیریت کشوری و آرای متعدد دیوان عدالت اداری درخصوص شرط سنی متقاضیان دانشگاه فرهنگیان چیست؟ در رای دیوان آمده است که شرط سنی حداکثر ۴۰ سال باشد، حال چرا آموزش و پرورش باید سن ۲۲ یا ۲۴ سال را اعلام کند در حالی که این اعداد اعلامی، خلاف رای دیوان است و اگر مرتکب این خلاف شوند، می‌بایست حکم استنکاف‌شان از سوی دیوان صادر شود.

امرایی با اشاره به بلاتکلیفی داوطلبان برای ثبت نام کنکور فرهنگیان تصریح کرد: مطابق رای قطعی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، ثبت‌نام داوطلبان بالای ۲۴ سال در دانشگاه فرهنگیان باید مجاز باشد و اگر وزارت آموزش و پرورش از معرفی داوطلبان بالای ۲۴ سال برای شرکت در کنکور، مصاحبه و گزینش جلوگیری کند، خلاف رای قضایی دیوان عدالت اداری عمل کرده است و تا زمانی که رای جدیدی صادر نشده است، همان رای پابرجا و قطعیست و باید اجرایی شود.

افزودن نظر :
نام: ایمیل: نظر: