جزییات خبر

در گفتگو با دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت مطرح شد:

سبطی: در آموزش و پرورش با یک سهم کِشی معتاد مواجه هستیم و انتظار مردم واکنش سریع دیوان است

سبطی: در آموزش و پرورش با یک سهم کِشی معتاد مواجه هستیم و انتظار مردم واکنش سریع دیوان است
تاریخ ایجاد خبر : 1402/9/15
شماره خبر : 4630
هامون سبطی: وزارت آموزش و پرورش در چند دهه اخیر، در جذب نخبگان و علاقه مندسازی کودکان، نوجوانان و جوانان به دانش و علم، فرهنگ ایرانی - اسلامی، ادبیات فارسی و ... ، ضعیف عمل کرده و حالا می خواهد با سهم کشی از اضطراب ناشی از رقابت ورود به آموزش عالی برای خود توجه و اعتبار بخرد.

به گزارش روابط عمومی دیده بان شفافیت و عدالت(داد)؛هامون سبطی دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه کمیسیون آموزش دیده بان به دلیل ماهیت کاری خود ارتباط نزدیکی با دانشجویان و دانش آموزان دارد، گفت: درواقع ما مستقیماً با بخش جوان و  نخبه کشور در ارتباط هستیم ؛ قشری حساس و فعال که برای ساختن آینده دلخواه خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند؛ بنابراین وقتی ناعدالتی هایی را مشاهده کند و آنرا مغایر با اهداف خود ببیند، سریعاً نسبت به آن عکس العمل نشان داده و اعتراض می کند و می خواهد به حق خود برسد.
وی ادامه داد: بنابراین از مسئولین امر به ویژه دیوان عدالت اداری که نهادی مترقی و مایه افتخار در  نظام قضایی - اداری کشور است، انتظار دارند که نسبت به خواسته های به حقشان عکس العمل سریع نشان دهند ، در حالی که برخی از مسئولان بسیار با طمأنینه و آرامش برخورد می کنند و خیال می کنند خیلی برای تغییر یک قانون فرصت دارند و به این فکر نمی کنند که این تعلل چه مشکلاتی می تواند برای دانش آموزان و دانشجویان پدید آورد.
این فعال حوزه آموزش با بیان اینکه چند سالی است که در وزارت آموزش و پرورش با یک سهم کِشی معتاد مواجه هستیم، ادامه داد: با کمی دقت به مصاحبه مسئولین آموزش و پرورش در رسانه ها ، درمی یابید که نوع پاسخ دهی آنها نسبت به یک موضوع خاص با دیگر مسئولین دولتی تفاوت دارد. برای نمونه تعداد مصاحبه هایی که وزرای آموزش و پرورش و معاونانشان درباره کنکور و رقابت در رشته های علوم پزشکی انجام داده اند، چندین برابر وزرای علوم یا بهداشت و معاونان آنهاست.
سبطی ادامه داد: این به نوبه خود نشان می دهد که این وزارت خانه می خواهد اعتبار و حتی درآمد خود را از آزمون سراسری حاصل کند؛ درحالیکه این موضوع اصلاً درمحدودهٔ وظایف این وزارت نیست. در اسناد بالادستی راه های دیگری برای معتبر بودن و معتبر ماندن این وزارت در نگاه مردم پیشبینی شده است.
وی بیان داشت: مسئولان ستادی آموزش و پرورش انگار در تجری از قوانین می خواهند گوی سبقت را از یکدیگر بربایند؛ به طوری که هم اکنون کار به جایی رسیده که رای قطعی دیوان عدالت اداری را هم تمکین نمی کنند. درواقع آنها با این عمل خود سیستم قضایی کشور را در نگاه جوانان زیر سوال می برند.
دبیر کمیسیون آموزش بیان داشت: وزارت آموزش و پرورش در این چند دهه، در جذب نخبگان و همچنین علاقه مندسازی کودکان، نوجوانان و جوانان به دانش و علم، فرهنگ ایرانی - اسلامی، ادبیات فارسی و ... ، ضعیف عمل کرده است و حالا می خواهد با سهم کشی از اضطراب ناشی از رقابت ورود به آموزش عالی برای خود توجه و اعتبار بخرد در حالی که اعتبار امری درونزاد است.
وی در پایان گفت:  این شیوه ای که مسئولان آموزش و پرورش و سازمان سنجش اخیرا در پیش گرفته است، موجب بروز اتفاقات ناخوشایندی برای آیندهٔ جوانان و کشور خواهد شد که یکی از آنها می تواند تشدید دوقطبی فقیر - غنی در کشور و همچنین مهاجرات نخبگان باشد که الان به دوره دبیرستان سرایت کرده است.

افزودن نظر :
نام: ایمیل: نظر: