جزییات خبر

شرکتی که از ۶ بانک، حدود ۳ هزار میلیاردتومان وام بدون بازگشت گرفت

شرکتی که از ۶ بانک، حدود ۳ هزار میلیاردتومان وام بدون بازگشت گرفت
تاریخ ایجاد خبر : 1403/6/25
شماره خبر : 4967
بررسی‌ها نشان می‌دهد مجموع وامی که شرکت پترو تار فراساحل از ۶ بانک دریافت کرده، بیش از ۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان است و بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، این مبلغ کلان هنوز به شبکه بانکی بازنگشته است.

 درحالی‌که ۱۹ شهریور سال جاری، تابناک در گزارشی با عنوان «بذل و بخشش بانک‌پاسارگاد برای شرکت‌خاص/وام ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومانی که بازپرداخت نشد» به بررسی بدهی هزار میلیاردتومانی یک شرکت خاص به بانک پاسارگاد پرداخته بود و ابهامات و سؤالاتی نیز در این باره مطرح کرد، حالا با بررسی وضعیت سایر بانک‌ها، مشخص شده است که شرکت پترو تار فراساحل، فقط به بانک پاسارگاد بدهی ندارد و این شرکت در پنج بانک دیگر نیز به‌عنوان بدهکار شناخته می‌شود که چند صد میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است؛ اما همچنان برنامه و اقدامی برای بازپرداخت این ارقام ندارد.
بررسی اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی از تسهیلات غیرجاری مشتریان بانک نشان می‌دهد تا پایان خردادماه سال جاری، شرکت پترو تار فراساحل علاوه بر بدهی بیش از هزار میلیاردتومانی به بانک پاسارگاد، در بانک‌های صادرات، تجارت، صنعت و معدن، ایران‌زمین و کارآفرین نیز بدهی کلان دارد.

به‌گونه‌ای که شرکت مذکور طی ۱۵ فقره وام به ارزش ۲۶۱ میلیارد تومان از بانک صادرات، یک ریال این مبلغ را به بانک بازپرداخت نکرده است.

شرکت پترو تار فراساحل از بانک تجارت طی ۱۷ فقره وام، بیش از ۵۲۶ میلیارد تومان وام گرفته است، بدون اینکه یک ریال از آن را تا پایان خرداد به بانک برگرداند.

شرکت پترو تار فراساحل علاوه بر پاسارگاد، تجارت و صادرات، به سراغ بانک صنعت و معدن نیز رفته است و از این بانک تخصصی، طی سه فقره، مجموعاً بیش از ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان وام بدون بازگشت دریافت کرده است.

این شرکت از بانک کارآفرین نیز مجموعا ۱۵۰ میلیارد تومان طی ۸ فقره وام گرفته است و ریالی از آن را بازپرداخت نکرده است.

اما آخرین بانکی که پترو تار فراساحل به سراغش رفته تا تسیهلات دریافت کند، بانک ایران زمین است. به گونه‌ای که این شرکت از بانک زیان ده ایران زمین، طی ۶ فقره وام، توانسته است بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان تسیهلات بانکی دریافت کند.

بنابراین، مجموع وامی که شرکت پترو تار فراساحل از ۶ بانک دریافت کرده است، بیش از ۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان است و بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، ریالی از این مبلغ کلان هنوز به شبکه بانکی بازنگشته است.

پیگیری‌های تابناک برای رسیدن به مدیریت شرکت پترو تار فراساحل نتیجه‌بخش نبوده است، چراکه تماس با این شرکت، ما را به هلدینگ پدیده شیمی پایدار رساند که با واکنش رأس این هلدینگ یعنی گروه گلرنگ مواجه شد. به‌گونه‌ای که گلرنگ در توضیحات ارسالی به سایت تابناک بیان داشت: شرکت پدیده شیمی پایدار و گروه صنعتی گلرنگ هیچ‌گونه ارتباط مالکیتی و عملیاتی با شرکت پترو تار فراساحل و بانک پاسارگاد ندارند و صرفاً شرکت پترو تار فراساحل در محل فعلی شرکت پدیده شیمی پایدار از اوایل سال ۱۴۰۰ تا اواخر تابستان ١٤٠١ به عنوان مستاجر سکنی داشته است.

این در حالی است که پیرو گزارش قبلی ، هیچ گونه توضیحی از سوی مدیریت شرکت پترو تار فراساحل به تابناک ارسال نشده است و در نتیجه ابهامات در خصوص پشت پرده این میزان وام کلان و بدون بازگشت، به قوت خود باقی است. هرچند شنیده های تابناک از سکوت عجیب مدیرعامل پترو تار فراساحل برای شفاف سازی و پاسخ به افکار عمومی حکایت دارد و مشخص نیست که وی کجاست و چرا گلرنگ فقط حاضر به واکنش به خبر تابناک شد و توضیحاتی ارائه کرد./تابناک

افزودن نظر :
نام: ایمیل: نظر: