جزییات خبر

شفاف‌سازی راه‌آهن درباره تفاهم‌نامه ۶۴ هزار میلیارد تومانی با شرکتی منتسب به بابک زنجانی

شفاف‌سازی راه‌آهن درباره تفاهم‌نامه ۶۴ هزار میلیارد تومانی با شرکتی منتسب به بابک زنجانی
تاریخ ایجاد خبر : 1404/2/2
شماره خبر : 5082
شرکت راه‌آهن ایران با امضای تفاهم‌نامه ۶۴ هزار میلیارد تومانی با شرکت آوان ریل، وابسته به هلدینگ دات‌وان، شایعات ارتباط این پروژه با بابک زنجانی را رد کرد و تأکید نمود که این سرمایه‌گذاری خصوصی با رعایت کامل قوانین و بدون استفاده از بودجه عمومی اجرا می‌شود.

به گزارش داد به نقل از خبرآنلاین؛ در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۴، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۶۴ هزار میلیارد تومان با شرکت آوان ریل، وابسته به هلدینگ دات‌وان، امضا کرد.
 این پروژه برای تأمین ۳۰۰ واگن مسافری خودکششی دیزلی، ۵۰ لکوموتیو باری و ۶۰۰ واگن باری مخزن‌دار طراحی شده و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تاریخ حمل‌ونقل ریلی ایران محسوب می‌شود.
 شرکت آوان ریل که در آذرماه ۱۴۰۳ تأسیس شده، با سرمایه خارجی این پروژه را پیش می‌برد.
پس از امضای این تفاهم‌نامه، بابک زنجانی در توئیتی آن را گامی برای بازگشت اقتصاد به مسیر درست دانست و از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خصوصی در راه‌آهن یاد کرد.
این اظهارات در حالی مطرح شد که گمانه‌زنی‌هایی درباره فعالیت دوباره زنجانی در ماه‌های اخیر در فضای مجازی وجود داشت.
با این حال، میثم بیرانوند، معاون سرمایه‌گذاری و حمل‌ونقل راه‌آهن، هرگونه ارتباط مستقیم زنجانی با این پروژه را رد کرد و گفت: «در فرآیند صلاحیت‌سنجی، اسناد و اساسنامه شرکت‌ها به‌دقت بررسی شده و هیچ نامی از بابک زنجانی در قراردادها یا اسناد یافت نشد. مراجع قانونی نیز هیچ منع حقوقی گزارش نکرده‌اند.»
مهدی ابراهیمی، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی دات‌وان، نیز توضیح داد که این تفاهم‌نامه با سرمایه خارجی منعقد شده و اگرچه زنجانی در هلدینگ حضور ندارد، بخشی از سرمایه‌های او از طریق شرکت‌های خارجی مرتبط به ایران منتقل شده است.
وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضا تفاهمنامه تأکید کرد که دولت تنها نقش تسهیل‌گر دارد و از مشارکت بخش خصوصی حمایت می‌کند. جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه‌آهن، نیز از برنامه‌ریزی برای افزایش حمل بار بین‌المللی به ۸ میلیون تن و تأمین ۱۳۰ لکوموتیو خبر داد که ۵۰ دستگاه آن در این پروژه و ۸۰ دستگاه دیگر در ماه آینده با همکاری تولیدکنندگان داخلی و خارجی تأمین خواهد شد.


بیانیه شرکت راه‌آهن درباره سرمایه‌گذاری ۶۴ هزار میلیاردی
به دنبال این اظهارات شرکت راه‌آهن ایران در بیانیه‌ای رسمی اعلام داشت: در پی برخی واکنش‌های مطرح‌شده در فضای رسانه‌ای درباره سرمایه‌گذاری اخیر در حوزه حمل‌ونقل ریلی، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌منظور شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی، توضیحات زیر را ارائه می‌کند.

تفاهم‌نامه‌های مورد اشاره، یک سرمایه‌گذاری کاملا خصوصی به ارزش حدود ۶۴ هزار میلیارد تومان است که با هدف تامین و تولید ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری خودکششی دیزلی، ۵۰ دستگاه لکوموتیو باری و ۶۰۰ واگن باری مخزن‌دار طراحی شده است. در این پروژه، هیچ‌گونه منابع مالی از سوی دولت یا بودجه عمومی هزینه نمی‌شود و تمامی تعهدات مالی برعهده سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.
شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این‌گونه طرح‌ها، مطابق ماموریت‌های حاکمیتی خود، صرفا نقش نظارت را برعهده دارد. نقش راه آهن، آماده‌سازی زیرساخت و هدایت سرمایه‌ها به مسیر صحیح ارزش‌افزایی در کشور است. این رویکرد، نه‌تنها از تحمیل بار مالی به منابع عمومی جلوگیری می‌کند، بلکه مسیر را برای مشارکت سازنده و قانون‌مند بخش خصوصی هموار می‌سازد. این تفاهم‌نامه نیز از این قاعده پیروی کرده و با رعایت کامل فرآیندهای قانونی و پس از بررسی دقیق صلاحیت‌ها، در چارچوب ضوابط شفاف و قابل‌نظارت، در حال اجرا است.
انتظار می‌رود اجرای موفق این طرح، علاوه بر نوسازی ناوگان ریلی کشور، منجر به ارتقای ظرفیت شبکه، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، صرفه‌جویی قابل‌توجه در مصرف سوخت، کاهش بار ترافیکی جاده‌ها و توسعه ترانزیت بین‌المللی شود.
شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، حساسیت رسانه‌ها و دغدغه‌مندی افکار عمومی را سرمایه‌ای ارزشمند برای شفافیت، پاسخ‌گویی و ارتقای کیفیت تصمیم‌گیری‌ها می‌داند و همواره بر تعامل مسئولانه با جامعه و صیانت از منافع ملی تاکید داشته است. بدیهی است توسعه زیرساخت‌های کشور بدون مشارکت موثر و شفاف بخش خصوصی، امکان‌پذیر نخواهد بود. از این‌رو، از همه سرمایه‌گذاران توانمند و قانون‌مدار که در مسیر توسعه کشور گام برمی‌دارند، استقبال و حمایت خواهد شد.

 

افزودن نظر :
نام: ایمیل: نظر: