جزییات خبر

در نامه ای به دبیر شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شد؛

شرط سنی و معدل برای داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان را تغییر دهید

شرط سنی و معدل برای داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان را تغییر دهید
تاریخ ایجاد خبر : 1402/4/17
شماره خبر : 3273
دیده بان شفافیت و عدالت طی نامه ای به دبیر شورای عالی آموزش و پرورش خواستار اصلاح شرط سنی و معدل برای داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان شد. به گزارش داد، متن این نامه بدین شرح است.

 

جناب آقای دکتر امانی طهرانی
دبیر محترم شورای عالی آموزش و پرورش

سلام علیکم؛
احتراما پیرو نامه جناب آقای دکتر احمد توکلی رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت به وزیر وقت آموزش و پرورش در خصوص افزایش حداکثر سن داوطلبان از ۲۲ به ۲۴ سال برای ورود به دانشگاه فرهنگیان (پیوست)، با تصمیم وزارت آموزش و پرورش سن پذیرش در این دانشگاه به ۲۴ سال افزایش پیدا کرد که این اقدام موجب ورود نخبگان ۲۳ و ۲۴ ساله به دانشگاه فرهنگیان شد.
با افزایش سن پذیرش دانشگاه فرهنگیان، دایره انتخاب آموزش و پرورش نیز بالاتر می‌رود و مصاحبه کنندگان می‌توانند افراد نخبه‌تری را برای مقام معلمی برگزینند.
اخیراً مصاحبه‌های مختلفی از سوی مسئولین وزارت آموزش و پرورش مبنی بر کاهش مجدد سن پذیرش به ۲۲ سال برای ورود به این دانشگاه منتشر می شود که این اخبار موجب نگرانی داوطلبان کنکور و جوانان کشور که بر اساس مصوبه قبلی یعنی سن ۲۴ سال برنامه ریزی داشتند، شده است. در این خصوص، سازمان سنجش آموزش کشور نیز مکاتبه رسمی با وزارت آموزش و پرورش در مخالفت با کاهش مجدد سن پذیرش در این دانشگاه داشته است که در بخشی از آن نامه آمده است:
"کاهش حداکثر سن از ۲۴ سال تمام به ۲۲ سال تمام، اعتراضات داوطلبان تحصیل در دوره فرهنگیان را به همراه دارد. شایان ذکر است در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ ابتدا طی نامه شماره ۷۰۰.۷۱۹۱۱ مورخ ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ آن معاونت، حداکثر سن مجاز ۲۲ سال اعلام شد سپس با توجه به اعتراضات داوطلبان طی نامه شماره ۷۱۰.۷۹۱۹۰ مورخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ به ۲۴ سال اصلاح شد."

گروهی دیگر از داوطلبان خواهان احتساب مدت زمان خدمت سربازی بر سقف حداکثر سنی پذیرش در این دانشگاه همانند سایر دانشگاه های کشور هستند. در این دانشگاه برخلاف سایر دانشگاه‌ها، مدت زمان خدمت نظام وظیفه داوطلبان (۲ سال) برای داوطلبانی که خدمتشان را سپری کرده‌اند به حداکثر سن پذیرش دانشگاه محاسبه نمی‌شود.
با احتساب این مدت زمان، دانشگاه می بایست سقف سنی پذیرش در این دانشگاه را تا ۲۶ سال افزایش دهد. با افزایش حداکثر سن پذیرش به ۲۶ سال برای تمام داوطلبان، باز هم این سقف سنی، ۱۰ سال از شرط سنی آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی کمتر است (حداکثر سن در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۳۶ سال است) لذا افزایش حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان به ۲۶ سال در جهت مساعدت با داوطلبانی که مشتاق ورود به دستگاه تعلیم و تربیت هستند، خواسته ای منطقی و سازنده به نظر می رسد.
اخیراً شرط معدل ورود به دانشگاه فرهنگیان نیز برای دیپلمه های «ادبیات و علوم انسانی» و «علوم و معارف اسلامی» ۱۵ و برای سایر دیپلمه ها ۱۴ اعلام شده که این تصمیم خلاف رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری (دادنامه شماره ۱۸۲۱ مورخ ۱۳ آذر ۱۳۹۷) می باشد و می بایست سریعاً اصلاح شود و شرط معدل برای تمامی دیپلمه ها، ۱۴ باشد.
خواهشمند است با توجه به برنامه دولت سیزدهم مبنی بر افزایش سن بازنشستگی (برنامه هفتم توسعه)، آرای دیوان عدالت اداری و درخواست فراوان داوطلبان، موضوع اصلاح شرط سن و معدل را در اولین جلسه شورا مطرح و این دفتر را از آخرین اقدامات مطلع فرمائید.
از مساعدت شما کمال تشکر را داریم.

علی اشرف نوری
مدیرعامل

افزودن نظر :
نام: ایمیل: نظر: