جزییات خبر

در مراسم امضاء تفاهم نامه دیده بان و پلیس امنیت اقتصادی مطرح شد:

توکلی: اگر مشاهده شود تاثیر نهی از منکر به تنهایی اثربخش و قابل اعتنا نیست، باید یارگیری کرد/ سردار رحیمی: ما با همکاری مردم و سازمانهای مردم نهادی چون دیده بان، از معضل فساد عبور خواهیم کرد/نوری: اگر تمام دستگاه های تخصصی در حوزه مبارزه با فساد به بدنه مردمی متصل می شدند، موفق تر عمل می کردیم

توکلی: اگر مشاهده شود تاثیر نهی از منکر به تنهایی اثربخش و قابل اعتنا نیست، باید یارگیری کرد/ سردار رحیمی: ما با همکاری مردم و سازمانهای مردم نهادی چون دیده بان، از معضل فساد عبور خواهیم کرد/نوری: اگر تمام دستگاه های تخصصی در حوزه مبارزه با فساد به بدنه مردمی متصل می شدند، موفق تر عمل می کردیم
تاریخ ایجاد خبر : 1403/2/1
شماره خبر : 4810
امروز شنبه مورخ 01 اردیبهشت 1403، مراسم امضاء تفاهم نامه دیده بان شفافیت و عدالت با پلیس امنیت اقتصادی د رمحل پلیس امنیت اقتصادی واقع در خیابان مرزدارن برگزار شد. این مراسم به میزبانی سردار رحیمی و اعضای مجموعه پلیس امنیت اقتصادی و میهمانی دکتر احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت، دکتر علی اشرف نوری؛ مدیرعامل، مهندس جلواتی عضو هیات مدیره و تعدادی دیگر از اعضای دیده بان شفافیت و عدالت برگزار شد. در این مراسم دو طرف ضمن ابراز خرسندی از تعاملات و همکاری های خود در آینده به معرفی اهداف خود و بیان اقداماتشان در زمینه مبارزه با فساد پرداختند. به گزارش روابط عمومی دیده بان شفافیت و عدالت، مشروح این جلسه در ادامه می آید:

دکتر توکلی: اگر مشاهده شود تاثیر نهی از منکر به تنهایی اثربخش و قابل اعتنا نیست، باید یارگیری کرد

 

در ابتدای جلسه دکتر احمد توکلی با اشاره با تاکیدات مکرر رهبری در زمینه مبارزه با فساد، گفت: رهبری در مورد این مسأله بارها و بارها صحبت کردند و راهکار نشان دادند و در ابلاغ ایشان کم و کاستی وجود نداشت، حال نوبت سازمانها و نهادهای مامور مبارزه با فساد است که وظایف خود را بی کم و کاست انجام دهند.
وی گفت: در زمینه مبارزه با فساد، تجربه بشری به ساز و کاری رسیده است که  مبنای آن کاملا اسلامی است. در مسائل امر به معروف و نهی از منکر، اگر مشاهده شود تاثیر نهی از منکر به تنهایی اثربخش و قابل اعتنا نیست، باید یارگیری کرد و افراد را برای مبارزه با فساد سازماندهی نمود.  
رئیس هیات مدیره دیده بان با اشاره به چرایی تشکیل سازمانهای غیردولتی در دنیا، گفت: چون دولت های جهان خرجشان بیش از دخلشان بود، کم کم تصمیم گرفتند مردم را تشویق کنند تا داوطلبانه بخشی از کارهای دولت را به انجام برسانند. بنابراین سازمانهای غیردولتی تشکیل شد. سازمانهایی برای محیط زیست، بهبود روابط خانوادگی، ترویج سلامت اجتماعی و...
توکلی ادامه داد: این سازمانها نه دولتی، نه تجاری و نه سیاسی هستند. تشکیلاتی هستند اما کارهای حزبی نمی کنند. کار می کنند و خدمت می کنند ولی پول نمی گیرند. این اقدام از نظر بنیان دینی است .
وی اضافه کرد: ما افتخار این را داریم که در خدمت ملت ایران و نیروهای متناظر خود در حکومت هستیم و به آنها کمک می کنیم و وقتی کار خود را به آنها هدیه می کنیم، هنگامی که آنها اقدامات ما را مفید دیدند، استقبال می کنند. این انگیزه های دو طرفه باعث شده است که ما در اینجا باشیم و تفاهم نامه ای امضاء شود میان دیده ه بان شفافیت و عدالت و پلیس امنیت اقتصادی.
توکلی ادامه داد: من این اقدام را به فال نیک می گیرم و خدا را شکر می کنم که برادران مسئول در دیده بان توجه شما را به توانایی هایشان جلب کردند. از استقبال شما تشکر می کنم و امیدوارم این تفاهم نامه ای که به امضاء شما و جناب دکتر نوری می رسد، منشاء خیر و برکت باشد.  

 

 نوری: اگر تمام دستگاه های تخصصی در حوزه مبارزه با فساد به بدنه مردمی متصل می شدند، موفق تر عمل می کردیم.

 

در ادامه علی اشرف نوری با بیان اینکه انعقاد این تفاهم نامه با عنایت خداوند متعال و همکاری مجموعه بتواند منشاء خیر و برکات خوبی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد، گفت: فلسفه اصلی این جلسه و انعقاد این تفاهم نامه از دو بعد قابل بررسی است: بعد اول به تأکید مقام معظم رهبری باز می گردد؛ ایشان بارها به تمام دستگاه ها توصیه کردند که مسأله مردمی سازی را جدی بگیرید. زیرا در این 45 سالی که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد، اگر در هر عرصه ای موفق بودیم، جایی بوده که مردم در آن حضور پیدا کردند.
وی با اشاره به اهمیت حضور مردم در صحنه، گفت: اگر در 8 سال دفاع مقدس در مقابل دو ابرقدرت شرق و غرب ایستادیم و افتخار می کنیم که یک وجب از خاک سرزمینمان در اختیار دشمن قرار نگرفت ،به خاطر حضور مردم بود. همین تجربه در عرصه های دیگر نیز بروز و ظهور داشته است.
مدیرعامل دیده بان در ادامه با اشاره به وجود فساد در جامعه، گفت:  رهبری سال گذشته در جمع کارگران بار دیگر به فرمان هشت ماده ای که سالها قبل آن را عنوان کرده بودند، اشاره کردند و گفتند: آن موقع من از فساد به اژدهای هفت سر تعبیر کردم و اگر آن موقع با این اژدها مقابله می شد، امروز  این مشکلات را نداشتیم. این نشان می دهد که در این زمینه کم کاری صورت گرفته است.
نوری ادامه داد: علت وجود فساد در جامعه می تواند به این علت باشد که از مجموعه مردمی به درستی استفاده نشده است. اگر تمام دستگاه های تخصصی در حوزه مبارزه با فساد اعم از: دستگاه های نظارتی، اطلاعاتی، حراستی ، قضایی به بدنه مردمی متصل می شدند، قطعاً موفق تر عمل می کردیم.
وی در ادامه به معرفی سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت و مهمترین خصوصیت آن پرداخت و گفت: این سازمان مردم نهاد از بدنه مردم است و مهمترین خصوصیتش هم در ارتباط با مردم این است که نام گزارشگران خود را هرگز افشا نمی کند. برخی دستگاه ها بنا به اقتضائات خود ملزم به دریافت اطلاعات شخصی فرد گزارش دهنده می شوند که در طی فرآیند بررسی پرونده ها ممکن است نام شخص گزارش دهنده افشا شده و متعاقباً مشکلاتی برای وی از جانب فرد یا نهادی که تخلف مرتکب شده است پیش بیاید، اما دیده بان چنین اقتضائاتی ندارد و افشای نام شخص را خط قرمز خود می داند. این موضوع موجب شده تا مردم اعتماد بیشتری به این سازمان مردم نهاد داشته باشند.  
مدیرعامل دیده بان شفافیت و عدالت در ادامه به چگونگی بررسی پرونده ها در دیده بان پرداخت و گفت: این نهاد پرونده ها را هم به صورت تخصصی و در قالب کارگروه های تخصصی بررسی می کند؛ زیرا فساد دارای ابعاد و حوزه های تخصصی مختلف است و پرونده ها در این کارگروه ها مورد بررسی قرار می گیرند. تمام اقدامات دیده بان هم براساس ماده 66 آیین دادرسی کیفری صورت می گیرد که در آن سازمانهای مردم نهاد می توانند علیه متخلیفین در نهادهای دولتی اعلام جرم کنند که به سازمانهای مردم نهاد تا حد مدعی  العموم و ضابط قوه قضائیه اختیار داده است.
نوری گفت: ما می توانیم با هر دستگاه نظارتی متولی امرتعامل برقرار کنیم ؛همانگونه که با سازمان بازرسی کل قوه قضائیه در زمان حجت الاسلام درویشان تفاهم نامه ای به همین صورت انعقاد کردیم و امیدواریم با همراهی مردم کمک خوبی برای پیشرفت اهدافی که شما دنبال می کنید و ماموریتهایی که در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی  انجام می دهید ، باشیم و انشاء الله خداوند متعال به همه ما کمک کند تا ریشه این اژدهای هفت سر را بخشکانیم.

 

سردار رحیمی: ما با همکاری مردم و سازمانهای مردم نهادی چون دیده بان، از معضل فساد عبور خواهیم کرد


در ادامه سردار رحیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی با ابراز خرسندی از همکاری با دیده بان، گفت:  خیلی خوشحالم در کنار گروهی هستم که سالهای سال است هم در میدان و عمل و هم در برنامه ریزی و سازماندهی و ساختار عمر خود را در راه مبارزه با انواع و اقسام فساد گذراندند و در این راه مویی سپید کردند و زحمت کشیدند و امروز هم در این صراط مستقیم در اجرای منویات رهبری درحال تلاش هستند و با صداقت در این مسیر گام بر می دارند.
وی ضمن معرفی پلیس امنیت اقتصادی، ادامه داد: پلیس امنیت اقتصادی در میان پلیس های تخصصی فراجا، پلیس نوپایی است که حدود بیش از چهار سال از عمرش می گذرد. فلسفه شکل گیری این پلیس هم بنا به تدبیر فرماندهی کل قوا صورت گرفته است. این موضوع روشنگر این است که علاوه بر اینکه 14 سال است مقام معظم رهبری سرلوحه شعارهای سال خود را موضوعات اقتصادی و اهتمام به مسائل اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، رشد و کارآفرینی و مسائلی از این نوع قرار دادند،در کنار آن ساز و کارهای لازم را هم برای این کار پیش بینی کردند. لذا در طول این سالها این پلیس را ابلاغ کردند که باید در کنار پلیس های دیگر در فراجا شکل بگیرد.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی گفت: لازم به توضیح است که این پلیس در گذشته به صورت پراکنده در فراجا وجود داشت.  اما هم اکنون تمام پلیس های مرتبط با مفاسد اقتصادی در قالب 6 اداره کل متمرکز شدند که شامل ادارات مبارزه با جرائم اقتصادی، مبارزه با قاچاق کالا، مبارزه با جرائم در فضای مجازی، مبارزه با جرائم در حوزه گمرک و  .... می باشند که پلیس امنیت اقتصادی آنها را در زیر مجموعه خود دارد.
سردار رحیمی اضافه کرد: حوزه کاری این پلیس هم طی اطلاعیه ای که به تمام پلیس های حوزه امنیت اقتصادی کشور ابلاغ شده مبارزه با قاچاق کالا، قاچاق ارز، قاچاق سوخت، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احتکار، رشا، ارتشاء، اختلاس، پولشویی، زمین خواری، فرار مالیاتی، جرائم گمرکی، جرائم مالی و بانکی، جرائم بیمه، بورس و بازار سرمایه و سایر جرائم و مفاسد اقتصادی است.
وی در ادامه به اقدامات این پلیس پرداخت و تصریح کرد: یکی از کارهایی که در سال گذشته شروع کردیم و امسال هم آنرا دنبال می کنیم این است که از ظرفیت های مختلف مردمی برای این موضوع استفاده کنیم. در اواخر سال گذشته ستاد خبری پلیس امنیت اقتصادی به شماره 096300 فعال شد. این اقدام دستاوردهای بسیار خوبی را برای ما داشت و مردم به خوبی با ما همکاری کردند.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی، ادامه داد: موضوع دیگر استفاده از ظرفیت های مردمی و سازمانهای مردم نهادی است که خودشان از عمق وجودشان به مبارزه با فساد باور دارند. من پس از اینکه ظرفیتهای ارزشمند مجموعه دیده بان شفافیت و عدالت را از نزدیک مشاهده کردم، ترغیب به همکاری با این مجموعه شدم. تقریبا این مجموعه برای دلسوزان نظام شناخته شده است.
سردار رحیمی بیان داشت: سال گذشته من میهمان همایش سراسری دیده بان شفافیت و عدالت بودم و در آنجا با ظرفیتهای  گسترده دیده بان در 29 استان به عنوان نمایندگی های کشوری این مجموعه آشنا شدم و آن را در راستای اهداف پلیس و مبارزه با جرایم اقتصادی دیدم. پس از این همایش بلافاصله به همکارانمان در پلیس امنیت اقتصادی در سراسر کشور ابلاغیه ای صادر کردم  که در  این زمینه با دیده بان ارتباط بگیرند. این ارتباط امروز در قالب امضاء تفاهم نامه ، جنبه رسمی به خود خواهد گرفت.
در پایان رئیس پلیس امنیت اقتصادی گفت: ما به توانمندی های دیده بان شفافیت و عدالت ایمان داریم . نقطه اتکاء اصلی نظام جمهوری اسلامی مردم هستند و هر جا که مردم پای کار آمدند موفق بودیم. در این بخش هم انشاء الله با همکاری خوبی که مردم انجام می دهند چه با مجموعه های مردم نهاد مانند دیده بان شفافیت و عدالت و چه با پلیس از این معضل فساد هم عبور خواهیم کرد.

در پایان تفاهم نامه ای میان دیده بان و پلیس امنیت اقتصادی امضاء شد.

 

 

افزودن نظر :
نام: ایمیل: نظر: