جزییات خبر
علی خضریان، نماینده مجلس شورای اسلامی، طی سخنانی با اشاره به تحصولات اخیر در ترکیب سهامداری شرکتهای وابسته به ایرانخودرو نسبت به آنچه «تصاحب مدیریتی ایرانخودرو توسط شرکت کروز» خوانده، هشدار داد.
به گزارش داد به گفته خضریان، شواهد و اطلاعات موجود نشان میدهد که شرکت کروز در حال تکمیل فرآیند تصاحب مدیریتی ایرانخودرو است. او این روند را مغایر با روح خصوصیسازی واقعی دانست و آن را مصداق بارز «خصوصیسازی رانتی» توصیف کرد.
نماینده مجلس تأکید کرد که کروز عمدتاً به دنبال مونتاژ خودروهای چینی است و هیچ نشانهای از سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه محصولات ایرانی دیده نمیشود.
خضریان با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت اکثر محصولات ایرانخودرو، اعلام کرد که زیان انباشته این شرکت از حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. او همچنین از افزایش سهم تولید قطعات داخلی به نفع شرکت کروز خبر داد.
نکته مهم دیگر مطرحشده توسط این نماینده، مشارکت گروه بهمن (زیرمجموعه کروز) در مزایده ۲۰ درصد سهام شرکت سپهر کیش ایرانیان - که متعلق به تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو است - بود. در صورت نهایی شدن این خرید، سهم مالکیت مجموعه مرتبط با کروز در سپهر کیش از ۳۱.۷۵ درصد به ۵۱.۷۵ درصد افزایش خواهد یافت.
وی با تأکید بر پیامدهای این واگذاری تصریح کرد: سپهرکیش ایرانیان مالک 10 درصد از سهام ایرانخودرو است و افزایش سهم کروز در این شرکت، عملاً حق رأی این 10 درصد را در مجامع ایرانخودرو در اختیار کروز قرار میدهد. به بیان ساده، با این اقدام، سه کرسی مدیریتی و مسیر تصمیمسازی ایرانخودرو بهطور کامل تحت نفوذ کروز قرار خواهد گرفت.
عضو کمیسیون اصل 90 با طرح این سؤال که «چرا چنین واگذاریهایی بدون شفافیت، رقابت واقعی و نظارت مؤثر انجام میشود؟»، خواستار ورود جدی نهادهای نظارتی شد و تأکید کرد: صنعت خودرو باید از چنگال انحصار و رانت آزاد شود که این امر نیازمند شفافسازی فوری است.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که صنعت خودروسازی ایران سالهاست با چالشهای ساختاری، زیاندهی مداوم و انتقادهای گسترده درباره نحوه خصوصیسازی مواجه است. منبع: تسنیم