جزییات خبر

در هشتمین همایش سراسری دیده بان شفافیت و عدالت مطرح شد:

عضو کمیسیون آموزش: اختلاف آموزش و پرورش و سازمان برنامه بودجه موجب تاخیر در پرداخت حقوق اسفندماه معلمان در سال 1401 شد

عضو کمیسیون آموزش: اختلاف آموزش و پرورش و سازمان برنامه بودجه موجب تاخیر در پرداخت حقوق اسفندماه معلمان در سال 1401  شد
تاریخ ایجاد خبر : 1403/1/18
شماره خبر : 4787
امرایی: در اواخر سال 1401، آموزش و پرورش در اجرای طرح رتبه بندی معلمان خلاف ماده 23 آیین نامه اجرایی عمل کرد که همین امر موجب تاخیر در پرداخت حقوق اسفندماه معلمان شد به طوری که واریز حقوق آنها در ساعت 16 روز بیست و نهم اسفندماه صورت گرفت.

امرایی ضمن معرفی کمیسیون آموزش گفت: این کمیسیون دارای سه کمیته آموزش عالی، آموزش پزشکی و آموزش و پرورش است که  از سال 97 فعالیت خود را شروع کرد. پرونده ها در این کمیسیون از دو جنبه بررسی می شوند؛ مطالبه‌گری و یا بررسی فساد. تفاوت مطالبه‌گری با فساد در این است که در مطالبه‌گری خواسته های مردم بررسی می شود. در این حالت ممکن است فسادی صورت نگرفته باشد اما حقی پایمال شده که می‌بایست به صاحب حق بازگردانده شود.
وی گفت: یکی از مواردی که طی گزارش‌های مردمی بدست ما رسید و مطالبه به حق دانش آموزان بود، به محدودیت شرط‌ سنی داوطلبان دانشگاه فرهنگیان مربوط می‌شد. در گذشته شرط حداقل معدل داوطلبان برای ورود به دانشگاه فرهنگیان، 14 و شرط سنی داوطلبان 22 سال بود. این قانون برای تمام داوطلبان مناطق محروم و غیرمحروم یکسان بود. زمانی که آموزش در سراسر کشور به شکل یکنواخت و عادلانه صورت نمی گیرد ما نمی توانیم شرط معدل یکسانی برای همه داوطلبان در سراسر کشور تعیین کنیم.
عضو کمیسیون آموزش ادامه داد: با شکایت آموزش و پرورش به دیوان عدلت اداری ، شرط معدل ابطال شد و با پیگیری‌های دیده‌بان شرط سنی نیز از 22 سال به 24 سال ارتقاء یافت. در پی اعتراض‌های داوطلبان دانشگاه فرهنگیان شرط سنی با رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به 40 سال ارتقاء یافت.
امرایی تصریح کرد: البته دیده بان با ورود افراد 40 ساله به دانشگاه فرهنگیان موافق نیست. دلیل استقبال دیده‌بان از این حکم آن بود که دیوان به ابطال شرط‌سنی رای داده است و همه ملزم به تبعیت از قانون هستیم؛ اگر آراء دیوان نقض شود و حکم استنکافی هم طبق مواد 91 تا 93 قانون تشکیلات آیین دادرسی دیوان صادر نشود، عملا دیگر نمی توانیم به این مرجع تظلم خواهی که در قانون اساسی هم به آن اشاره شده است، شکایتی ببریم.
وی ادامه داد: پس از رای دیوان، شرط سنی 40 سال به آموزش و پرورش ابلاغ شد؛ اما این وزارتخانه آنرا اجرا نکرد و کار به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کشیده شد. به دنبال آن دیده‌بان در نامه‌ای به رئیس جمهور، از ایشان خواست تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

وجود مافیا در آزمون های سمپاد و ابطال قانون تبعیض آمیز مدارس سمپاد
در ادامه عضو کمیسیون آموزش دیده بان، بیان داشت: موضوع بعدی، بحث سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) است. موضوعی که تقریباً بیشترین وقت کمیسییون آموزش در طول سال گذشته به آن اختصاص یافت.
امرایی با اشاره به وجود مافیا در سمپاد، گفت: در سال 97 سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) آزمونی برگزار کرد که 70 درصد سوالات این آزمون کپی یک آزمون بین المللی بود که در گذشته انجام شده بود. در سالهای 99 و 1400 نیز 18 سوال از سوالات سمپاد کپی یک کتاب خاص موجود در بازار بود.
وی ادامه داد: پس از آن، کمیسیون آموزش دیده‌بان مورد را به مسئولان امر گزارش کرد و پس از اینکه هیچ عکس‌العملی از جانب آنها مشاهده ننمود، ناچار به رسانه ای کردن آن شد. به دنبال آن مسئولین سمپاد با دفتر دیده بان تماس گرفتند و خواستار برگزاری جلسه ای برای ارائه توضیحات خود شدند. این جلسه 72 ساعت پیش از برگزاری آزمون بعدی سمپاد در دفتر دیده بان برگزار شد. ادعای آنها این بود که ایراد به مدیر قبلی سمپاد باز می گردد و با مدیریت جدید مردم شاهد اینگونه تخلفات نخواهند بود. با کمال تعجب مشاهده کردیم تعداد کپی  سوالات در آزمون جدید بیشتر از آزمون پیشین بود.
امرایی گفت: موضوع دیگر مربوط به ورود بدون آزمون دانش آموزان پایه نهم به دهم است. کسانی که در مدارس سمپاد در پایه ششم به هفتم مشغول به تحصیل بودند، می‌توانستند بدون آزمون در پایه نهم به دهم تحصیل کنند؛ اما میزان جذب دانش آموز برای داوطلبان عادی که در مدارس سمپاد تحصیل نکرده بودند، اندک بود و گهگاه در برخی سالها به صفر می رسید. با بردن شکایت به دیوان عدالت اداری این قانون با رای 120 قاضی در هیات عمومی دیوان باطل شد. بنابراین از این پس سمپاد در برگزاری آزمون نهم به دهم خود تفاوتی میان دانش آموز سمپادی و عادی نمی‌گذارد و همه می توانند در یک جلسه به طور رسمی و سراسری و بدون هیچ سهمیه خاصی شرکت کنند.


اختلاف آموزش و پرورش و سازمان برنامه بودجه موجب تاخیر در پرداخت حقوق اسفندماه معلمان در سال 1401  شد
وی در ادامه به موضوع رتبه بندی معلمان اشاره کرد و گفت: در این خصوص دکتر امیرآبادی؛ نایب رئیس هیات مدیره دیده بان در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور خواستار بررسی موضوع شد. بیش از 500 هزار اعتراض در سامانه آموزش و پرورش با موضوع رتبه بندی معلمان ثبت شد. با پی گیری های صورت گرفته از سوی دیده بان به 270 هزار شکایت رسیدگی شد. اما گلایه ما ، همانطورکه در نامه هم ذکر کردیم ،این بود که علت اعتراضات وجود برخی مدیران ناکارآمد در آموزش و پرورش بود و اینکه چرا وزارتخانه با  اطلاع از موضوع، رسیدگی به اعتراضات را دوباره به همان مدیران ناکارآمد و نابلد سپرد؟! در حالیکه آنها افراد خاطی بودند که می‌بایست از مجموعه کنار روند.
عضو کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت ، گفت: در اواخر سال 1401 آموزش و پرورش برای اجرای رتبه بندی معلمان برخلاف ماده 23 آیین نامه اجرایی ، بیش از 14 هزار میلیارد تومان بیش از سقف مصوب بودجه مجلس هزینه کرد. به دلیل این تخلف، سازمان برنامه و بودجه از در اختیار گذاشتن مبلغ اضافه به آموزش و پرورش امتناع کرد. از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش وقت نیز ،به دلیل صادر کردن احکام معلمان، اصرار بر پرداخت مبلغ مذکور داشت و این کشمکش باعث شد تا معلمان حقوق خود را در ساعت 16 روز بیست و نهم اسفند دریافت کنند.
امرایی ادامه داد: در پی آن وزیر آموزش و پرورش عزل شد و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز کنار رفت؛ اما این اقدام دردی را از معلمان دوا نکرد. در حال حاضر نیز ما همین مساله را با وزیر آموزش و پرورش فعلی داریم. بیش از 5 هزار نفر از بازنشستگان معوقات رتبه‌بندی معلمان را دریافت نکرده‌اند. به دنبال آن دیده‌بان به ریاست جمهوری نامه نوشت و معاون اول رییس جمهور نیز به وزیر آموزش و پرورش دستور داد تا آخرین وضعیت رسیدگی به رتبه‌‌بندی معلمان به دیده بان گزارش شود؛ هم اکنون پیگیر موضوع از نهاد ریاست جمهوری هستیم.

مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری
وی گفت: پیش از این وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود؛ با مصوبه جدید کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی، بیشتر داوطلبان محروم به کنکور راه یافتند. دیده‌بان با ارسال نامه‌ای به آموزش و پرورش خواستار ارائه آمار از سوی این وزارتخانه شد.
امرایی با بیان اینکه کمیسیون آموزش دیده‌بان به نمایندگی از مردم و در دفاع از حقوق آنها در سال گذشته در بیش از 100 برنامه رادیویی و تلویزیونی حضور داشت، ادامه داد: بارها در برنامه های زنده تلویزیونی و رادیویی از اعضای کمیسیون آموزش جهت گفتگوی رو در رو با مسئولین آموزش و پرورش دعوت شد، اما برخلاف انتظار، نمایندگان آموزش و پرورش به بهانه های مختلف در برنامه ها شرکت نکردند.هنگامی که دریافتیم وزارت آموزش و پرورش نسبت به مسائل پاسخگو نیست، از طریق سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات از این وزارتخانه شکایت کردیم که موضوع در کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات بررسی شد. در نهایت، این وزارتخانه آماری به دیده‌بان ارائه کرد؛براساس آمار ارسالی، استان سیستان و بلوچستان رتبه آخر را در معدل بدست آورد و استان یزد رتبه اول را کسب کرد.
وی ادامه داد: با گرفتن استعلام از مرکز آمار ایران خواستار ارائه آمار از میزان تورم استان‌ها شدیم. پس از بررسی ها دریافتیم کمترین میزان تورم در کشور متعلق به استان یزد می باشد و بیشترین آن متعلق به استان سیستان و بلوچستان است.
عضو کمیسیون آموزش دیده بان، اضافه کرد: تاثیر قطعی معدل با میزان تورم رابطه عکس دارد بدین ترتیب هر استان که دارای تورم بیشتر باشد، بالتبع معدل دانش آموزان آن استان پایین تر است. دیده بان هم همین نکته را به رئیس جمهور هشدار داد. رئیس جمهور نیز با ارجاع نامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار بررسی و پاسخگویی شد. در نهایت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برکنار شد و اصلاحات مختصری در مصوبه صورت گرفت که فایده چندانی ندارد.
امرایی گفت: عدم پاسخگویی آموزش و پرورش موجب شد تا دیده بان از آنها شکایت کند و الحمدلله شکایت به سرانجام رسید.
وی افزود: در جهت افزایش اعتماد عمومی باید به مردم اعلام کنیم که سازمانی مانند دیده‌بان با مردم است. از شما هم کمک می خواهیم تا در کنار هم بتوانیم با تعاملی که با دستگاه ها ایجاد می کنیم به مقصد خود برسیم. باید بررسی کنیم که این سنگ اندازی ها عمدی است یا سهوی، اگر سهوی است مدیر ناکارآمد برکنار شود و اگر عمدی است دستگاه قضا باید به آن رسیدگی کند.
در پایان عضو کمیسیون آموزش دیده بان،گفت: طی جلسه ای که با دیوان عدالت اداری برگزار شد متن تفاهم نامه‌ای میان دیوان و دیده بان نوشته شده‌است که به زودی منعقد خواهدشد.

 

افزودن نظر :
نام: ایمیل: نظر: