جزییات خبر

مردم و نخبگان بازوی توانمند شهرداری در تولید دانش عمومی هستند

مردم و نخبگان بازوی توانمند شهرداری در تولید دانش عمومی هستند
تاریخ ایجاد خبر : 1401/10/25
شماره خبر : 3181
اعضای شورای مرکزی نهاد دیده بان شفافیت و عدالت استان هرمزگان با شهردار بندرعباس دیدار و گفتگو نمودند.

مدیر نهاد دیده بان شفافیت و عدالت هرمزگان در این نشست با بیان اینکه نهاد دیده بان یک نهاد غیر سیاسی و غیر وابسته به جناح های مختلف است افزود : ورود به واگذاری مشکوک ۲۴۰۰ هکتار از اراضی منطقه نفتی خلیج فارس درپسکرانه بندرشهید رجایی  که منجر به تحقیق و تفحص مجلس شدو ورود به  واگذاری ۷۵۰ هکتار ار اراضی چهواز پارسیان تحت عنوان پارک معدنی و…از جمله فعالیت های این نهاد در استان است.
پرویز سالاری با اشاره به اینکه در حکومت مردم سالاری دینی مردم حاکم هستندو ومدیران خادم ادامه داد: در این رابطه امام (ره) فرمودند :”هرکجا در کارها به مشکل خوردید به مردم مراجعه کنید “. بنا براین همیشه باید در زمینه رفع مشکلات از سازمان های مردم نهاد استفاده کرد همانطور که در بحث پیشگیری از کرونا این N.G.O ها کارهای بزرگی انجام دادند.
وی اظهار کرد : شهرداری یک سازمان مردم نهاد است که درآمد و هزینه آن برای مردم است که در این زمینه استفاده از ظرفیت مردم و نخبگان به عنوان بازوی توانمند شهرداری در تولید دانش عمومی ،دانش شهروندی و فرهنگی  می تواند در پیشبرد اهداف و توسعه شهر بسیار مثمر ثمر باشد.
مدیر نهاد دیده بان شفافیت و عدالت هرمزگان با بیان اینکه مدیریت شهرداری در دوره های اخیر بیش از حد سیاسی بوده است گفت : ورود برخی از مدیران  شهرداری به دلیل عدم آگاهی به این مساله، سبب آلوده شدن دامن آنها شده است که یکی از وظایف ما صیانت از مدیران  در برابر لغزش ها و آلودگی هاست.
وی ادامه داد: رگه هایی از  تبعیض ، رانت ، بی عدالتی و تعارض منافع،عدم پاسخگویی مسئولین به مردم در شهرداریها دیده می شود.
سالاری تصریح کرد : یکی از چالش های اصلی در شهرداری ها تعارض منافع بین وظیفه و عمل است خصوصا در زمینه بودجه که بررسی ها نشان می دهد در این ارگان تفریغ بودجه صورت نگرفته است.
پرویز سالاری با بیان اینکه طرح تفضیلی شهر بندرعباس هنوز اجرایی نشده است افزود : درحوزه فنی و شهرسازی فساد بسیار رخ می دهد ، اگر صدور پروانه به بخش خصوصی و دفاتر پیشخوان واگذار شود جلوی بسیاری از لغزش ها و رانت ها گرفته خواهد شد. 
وی ادامه داد: در حوزه نیروی انسانی تورم زیادی در شهردا ری وجود داردکه با تاسیس و راه اندازی شرکت هایی مانند شرکت عمران شهرستانها که در سال ۹۳ و بر اساس ماده۱۲۳ تاسیس این شرکت به تصویب رسیده ، می توان از توان نیروهای مازاد با به کارگیری در این شرکت به درستی استفاده کرد .
سالاری بیان کرد : برای جلوگیری از بروز رانت و فساد باید افراد و مدیران پاک دست در شهردا ری به کار گرفته شوند زیرا شیشه را نمی توان با دستمال کثیف پاک کرد و انتظار شفافیت و پاکی را داشت.
مدیر نهاد دیده بان شفافیت و عدالت هرمزگان با تاکید بر برقراری عدالت در توزیع امکانات شهری در محلات مختلف بندرعباس گفت : ظاهر فیزیکی شهر جسم شهر است و روح آن مناسبات اخلاقی و فرهنگی است که با نهادینه کردن آن و برقراری عدالت در توزیع امکانات از بسیار ی از پدیده های مخرب از جمله وندالیسم می توان پیشگیری کرد.
در ادامه مسئول کارگروه سرمایه گذاری و واگذاری ها به بخش خصوصی نهاد دیده بان هرمزگان نیز گفت :
ابهامات زیادی در شهرداری وجود دارد و این سبب شده که چهره این سازمان در بین مردم مخدوش شود و این مساله امکان و فرصت اعاده حیثت از افرادی که در این نهاد زحمت می کشند را نیز گرفته است.
ایروش ادامه داد : شهرداری بندرعباس امروز در وضعیتی است که در اذهان عمومی نمره قابل قبولی ندارد که برای رفع این معضل حرکت به سمت شفافیت می تواند کارساز و مفید باشد .
فریدون بهشتیان ،مسئول کارگروه حقوقی و واگذاری اراضی نیز با اشاره به برخی مشکلات شهر بندرعباس گفت : در بحث واگذاری زمین های جلوی منازل افراد باید دقت نظر بیشتری صورت گیرد و ضابطه مند شود همچنین بر نحوه توزیع سیمان و فعالیت پمپ های گاز نیز باید نظارت بیشتری صورت گیرد.
عضو کارگروه اطلاع رسانی  نهاد دیده بان استان  نیز گفت : دیدار دوره ای شهردار با جامعه نخبگان ودانشگاهیان و استفاده از نقطه نظرت آنها می تواند راهگشا باشد.
مسئول کارگروه بانوان نهاد دیده بان شفافیت و عدالت هرمزگان نیزدر این نشست  با بیان اینکه استانهای جنوبی دارای بافت فرهنگی و قومیتی خاص خود هستند و این مساله سبب ایجاد محدودیت هایی برای بانوان این مناطق شده است گفت : باتوجه به این محدودیت ها از شهردار بندرعباس که با انتصاب یک بانو به سمت مدیر روابط عمومی شهرداری نشان داد به توانمندی این قشر تاثیر گذار اعتقاد دارد، انتظار است امکانات ورزشی ، فرهنگی و تفریحی بیش از پیش  برای بانوان بندرعباسی در نظر گرفته شود .
شهین صادقی با بیان اینکه  شهر بندرعباس به عنوان یک شهر خلاق در زمینه صنایع دستی به ثبت جهانی رسیده افزود : بانوان هرمزگانی در زمینه خلاقیت در صنایع دستی بی نظیرندو هنوز بسیاری از این استعدادها در محلات مختلف شهر شناسایی نشده اند که با شناسایی و استفاده ازاین ظرفیت ها و استعدادها می توان به نقطه ایده آل دست پیدا کرد.
وی ادامه داد : انتشار به موقع و شفاف اخبار و پاسخگویی مسئولین شهرداری به مطالبات شهروندان می تواند زمینه رضایتمندی مردم از شهرداری را فراهم نماید.
در ادامه این نشست شهردار بندرعباس گفت : آنچه که دغدغه نهاد دیده بان است دغدغه بنده نیز هست بر همین اساس و برای ایجاد شفافیت در کار شهرداری از ابتدای ورود بر اجرای اصول شفافیت پایبند هستم .
مهدی نوبانی در این رابطه افزود : بهره گیری  از خرد جمعی و استفاده از نقطه نظرات نخبگان ، دانشگاهیان ، کسبه و…. تکریم ارباب رجوع و خدمت بی منت به مردم ،مبارزه با فساد ، سالم سازی و شفاف سازی از طریق سامانه ستاددر دستور کار قرار دارد که برای حفاظت و صیانت از پرسنل شهرداری در این زمینه از هفته آینده تمامی مناقصات در این سامانه ثبت می شود، همچنین از طریق بیلبورد و پیامک نیز اطلاع رسانی خواهد شد .
وی از الکترونیکی شدن محاسبه عوارض و صدور پروانه ساخت به صورت الکترونیکی خبر دادو گفت: این اقدامات در راستای شفاف سازی و مبارزه با رانت و فساد صورت می گیرد.
شهردار بندرعباس  بیان داشت: اعتقاد صریح به ارزیابی دارم بنابر این هر ۳ ماه یکبار عملکرد واحد های مختلف شهرداری مورد اریابی قرار خواهد گرفت و افرادی که به وظایف خود به خوبی عمل نکرده اند از سمت خود کنار گذاشته خواهند شد.
 

افزودن نظر :
نام: ایمیل: نظر: