هیبرید
رئیس هیئت مدیره یک شرکت وارد کننده خودروهای هیبریدی با بیان اینکه با افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی قیمت هر تاکسی هیبرید ۶۰ میلیون تومان گران خواهد شد، گفت: احتمال دخالت مافیای بنزین در این زمینه وجود دارد.

محمد جواد محمدی زاده امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه طبق مصوبه دی ماه امسال هیأت دولت تعرفه واردات خودرو افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: در این ابلاغیه تعرفه خودروهای هیبریدی بین ۱۵۰۰ تا ۲ هزار سی سی، از ۵ درصد به ۴۵ درصد افزایش داشت که این موضوع یک شوک بزرگ برای بازار این خودروها محسوب می‌شود.

وی افزود: اصولاً تعرفه‌ها در جهان با سه رویکرد تنظیم بازار، حمایت از تولید داخل و افزایش درآمد دولت ها وضع می شود که در این مورد مشخص است که مردم به خرید خودروهای بنزین تشویق شده و حتی هزینه های دولت هم باید از جیب مردم عادی و رانندگان عادی تامین می‌شود.

محمدی زاده با تأکید بر اینکه تصمیم دولت در افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی با قانون هوای پاک تضاد دارد، گفت:  با تصمیم جدید دولت در تعرفه واردات خودرو و قطعات به طور حتم قیمت خودروهای داخلی هم افزایش پیدا می‌کند زیرا سهم واردات قطعه و کالاهای نیمه ساخته به کشور زیاد است و تغییرات آن اثرات منفی را به سایر بخش خواهد زد.

گرانی ۶۰ میلیون تومانی خودروهای هیبریدی با تعرفه‌های جدید
وی با اشاره به اینکه با افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی قیمت هر تاکسی هیبرید ۶۰ میلیون تومان گران خواهد شد، اظهارداشت: اگر دولت خواستار تأمین ۳۵ درصد از منابع خود از محل واردات را دارد چرا باید  تاوان این موضوع را مردم کوچه بازار پرداخت کنند.

محمدی زاده با بیان اینکه در قراردادهای جدید خودروی فقط تولید خودروهای بنزینی هدفگذاری شده است، افزود: این موضوع نشان می‌دهد حمایت از نسل جدید خودرو با بی اعتنایی جدی روبه رو شده است.

وی افزود: در تعرفه‌های جدید خودروهای هیبریدی کارکارشناسی و عقلانی صورت نگرفته است حتی شاید در این بخش رانت یا مافیای بنزین هم وجود داشته باشد.

این واردکننده خودروهای هیبریدی تصریح کرد: امسال یک سالگی جشن حقوق شهروندی را برگزار شد اما کسی نپرسید چرا آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در سالهای گذشته افزایش پیدا کرده و چرا تاکنون اقدامی برای حل این موضوع انجام نشده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت وارد کننده خودروهای هیبریدی در ادامه گفت:  طبق قانون وزارت نفت متعهد است به ازای هر خودروی هیبریدی تا ۶ هزار و ۸۰۰ دلار پرداخت کرده و ورود به محدوده طرح ترافیک نیز برای این خودروها رایگان باشد و دولت با تامین وام کم بهره و شهرداری با اعطای کمک بلاعوض به تاکسی های هیبریدی، از گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی پاک حمایت کند اما هیچ کدام از این تعهدات اجرایی نشده و شهرداری از ابتدای امسال از هر خودروی هیبریدی برای ورود به محدوده طرح ترافیک، بیش از دو میلیون تومان مطالبه کرد.

عده‌ای سودهای بالایی از بسته شدن سایت ثبت سفارش به جیب زدند
وی در پاسخ به این پرسش  مبنی بر اینکه آیا در تهیه دستورالعمل واردات خودرو مشورتی هم با شما انجام شده یا خیر؟ افزود: مسئولان برای افزایش تعرفه‌ها، هیچ نظر خواهی از ما نکردند. حتی بسته شدن سامانه ثبت سفارش هم بر حجم مشکلات ما اضافه کرد اما جالب اینجاست در ۹ ماهه امسال با وجود بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو هیچ کاهشی هم نداشته است. در مدت شش ماه بسته بودن سامانه ثبت سفارش خودرو، رانت ها و سودهایی برای عده ای حاصل شد و کسانی نفع زیادی را به جیب زدند.

محمدی زاده اضافه کرد: در حال حاضر ما حدود ۲ هزار دستگاه از خودروهای هیبریدی را فروخته‌ایم که با تعرفه های جدید رانندگان هر روز تماس گرفته و نگران پرداخت اقساط آنها هستند.

وی با بیان اینکه برای تجدید نظر در تعرفه واردات خودروهای هیبریدی مکاتباتی را با وزارت صنعت، کمیسیون اصل ۹۰ و سازمان بازرسی انجام داده‌ایم، گفت: دولت با وضع قوانین تشویقی و کاهش یا به صفر رساندن تعرفه می تواند امکان عرضه خودروهای هیبریدی را حتی ارزانتر از خودروی بنزین سوز فراهم کند تا مردم به حمل و نقل پاک راغب شده و آلودگی شهرها هم از بین برود.

محمد زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت خودروی کشور حدود ۴ دهه از نسل خودروی های روز دنیا عقب است، اظهارداشت: متأسفانه امروز خودروهای تولیدی فاقد ایمنی و کیفیت لازم هستند به نوعی اساساً رضایت مشتری در این میان اهمیتی ندارد.

وی با بیان اینکه انحصار بلامنازعی در صنعت خودروی کشور وجود دارد، افزود: اصلاح صنعت خودروی کشور که زخم کهنی دارد نیازمند یک چاقوی جراحی مناسب است.

محمدی زاده با اشاره به اینکه آثار آلودگی هوا بر سلامت و اقتصاد مردم بسیار وحشتناک است، گفت: باید از مسئولین پرسید چرا هنوز در توسعه حمل و نقل عمومی اقدامات لازمی انجام نشده است. از ۲۰ سال گذشته تاکنون باید سهم خودروهای حمل و نقل عمومی به ۷۵ درصد می‌رسید اما چرا امروز این سهم کمتر از ۵۰ درصد است؟

منبع:تسنیم

image_print

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *