گمرکرئیس کل گمرک ایران از تفاهم این سازمان با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برای اتصال این مناطق به سیستم گمرک الکترونیک با هدف ساماندهی واردات خبر داد که به طور آزمایشی در ارس و اروند اجرایی می شود.

«فرود عسگری»  اظهار داشت: میان گمرک و مناطق آزاد تفاهم شد که سیستم الکترونیک گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد متصل شود؛ از این رو کالاهایی که از مناطق آزاد خارج می شوند، حتماً در سیستم گمرک ثبت می شود تا هویت واردکننده مشخص شده و ارزشگذاری و تعرفه گذاری انجام شود.
وی افزود: تعرفه های تعیین شده به صاحب کالا و سازمان منطقه آزاد اعلام می شود و آنها از محل ارزشگذاری ها، عوارض منطقه خود را دریافت کنند.
عسگری افزود: با این اقدام، استقرار گمرک در مناطق ورودی به صورت آزمایشی در مناطق آزاد ارس و اروند عملیاتی به زودی اجرایی می شود و پس از آن در سایر مناطق نیز انجام خواهد شد.

سهمیه بندی برای کالاهای حساس
عسگری همچنین از تفاهم با دبیرخانه مناطق آزاد برای تعیین کالاهای هدف، سهمیه بندی و اعمال برخی محدودیت ها خبر داد و گفت: برای کالاهایی چون پوشاک که حساسیت بالایی دارد، برای هر منطقه سهمیه مشخص شده است.
وی افزود: اکنون مناطق آزاد در قالب این سهمیه تعیین شده واردات انجام می دهند و بیش از آن نمی توانند کالا ترخیص کنند.
عسگری از فعال شدن سامانه های مسافری در گمرکات مناطق آزاد خبر داد و گفت: با این کار دیگر کسی نمی تواند در یک سال بیش از یک بار از معافیت مناطق آزاد استفاده کند. سیستم های مناطق آزاد نیز به هم متصل می شوند تا اگر مسافری در منطقه آزاد کالایی را وارد کند، دیگر امکان وارد کردن کالا با معافیت از منطقه آزاد دیگر نداشته باشد.
طبق قانون، هر شهروند ایرانی می تواند در هنگام ورود به کشور ۸۰ دلار کالا وارد کند که تاکنون سامانه ای برای رعایت این سقف وجود نداشته و به همین دلیل بسیاری به دفعات از این طریق کالا به کشور وارد می کنند بی آنکه حقوق گمرکی آن را به دولت بپردازند.

تلاش برای ساماندهی واردات غیررسمی
رئیس کل گمرک در ادامه گفت و گو با اشاره به مصوبه دولت درخصوص ساماندهی واردات کولبری، ته‌لنجی و ملوانی گفت: اگر با کمک استانداران کشور این مصوبات دولت عملیاتی و اجرایی شود، شاید دیگر بحث اتهامات به گمرک کمرنگ‌تر شود.
عسگری اظهار داشت: بخشی از کالاهای وارداتی از طریق کولبری و ته‌لنجی وارد می‌شود ولی با سیستم الکترونیکی که راه‌اندازی شده، دیگر امکان جعل و استفاده مکرر از پروانه‌های کاغذی وجود ندارد.
وی افزود: اکنون با کمک این سامانه، ملوانان باید کد رهگیری پروانه را به گلوگاه‌ها اعلام کنند تا کل مشخصات محموله، تاریخ ورود به بندر، وسیله حمل‌کننده مشخص شود که در این رویه امکان استفاده مجدد از پروانه وجود ندارد.
منبع:ایرنا

image_print
Facebooktwittergoogle_plusredditmail

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *