«برند» علیه «قاچاق» ؛ به ۵ دلیل

زهرا نظری مهر/ پول نیوز

برند در جهان تجارت، یک راهنمای خرید به شمار می رود. این همان نکته ای است که می تواند در مبارزه با قاچاق کالا مورد توجه قرار گیرد چه آن که قاچاق، عمدتاً متوجه محصولاتی است که صاحب برند شناخته شده ای نیستند و برندینگ، می تواند کمک موثری به کاهش آمار قاچاق نماید چرا که:

۱-تولید کنندگانی که به برند خود اهمیت می دهند، همواره در صدد افزایش کیفیت محصولات و مراقبت از آن هستند. محصولات با کیفیت کمتر مورد توجه قاچاقچیان هستند زیرا به لحاظ قیمتی و حاشیه سود، قاچاق آنها اکثراً سودآوری بالایی ندارد.

۲-برندها به خاطر اعتبار خودشان، زنجیره فروش خود را تعریف و کنترل می کنند. قاچاق محصولاتی که برند شده اند، برای صاحبان برند یک شکست و بی اعتباری محسوب می شود و لذا آنها بدون نیاز به هرگونه مکانیزم دولتی ، رأساً فرایند بازار را رصد می کنند و تا حد امکان مانع از قاچاق آن می شوند.

۳-با توسعه برند و فرهنگ عمومی آن، تمایل خریداران متوجه محصولات برند و شناسنامه دار می شود. در چنین فضایی، مردم به خرید محصولات شناخته شده متمایل می شوند و بازار قاچاق تضعیف می شود. فرض کنید در میان برندهای شناخته شده داخلی و خارجی در یک فروشگاه لوازم خانگی، یک جاروبرقی ناشناخته که به طور قاچاق وارد شده است نیز وجود دارد. در چنان شرایطی قطعاً برندهای شناخته شده، ترجیح اصلی مشتریان خواهند بود.

۴-بسیاری از کالاهای قاچاق، محصولاتی هستند که با نام های مشابه محصولات برند شده، تولید و قاچاق می شوند. روش کارشان نیز این است که در کشورهایی مانند چین و پاکستان و هند و … محصولی را تولید و نام برندی را با اندک تغییری در املای آن، بر روی محصول شان حک می کنند. این کالاها که متقلبانه و مجرمانه تولید می شوند، راهی جز عبور از کانال قاچاق برای ورود به بازار ندارند.

اگر فرهنگ عمومی مرتبط با برند توسعه یابد، قطعاً مردم آموزش خواهند دید که به این نکات ریز توجه کنند و مثلاً با خواندن دقیق نام محصول، متوجه تغییرات نگارشی بشوند یا اصالت آن را در سامانه های آنلاین بررسی کنند و تولید کنندگان تقلبی و قاچاقچیان را ناکام بگذارند.

۵-با توسعه برند، تولید کنندگان معتبر رفته رفته توانایی مالی بیشتری پیدا می کنند و در بازار رقابت با کالاهای قاچاق، دست بالا را خواهند داشت. هم اکنون یکی از نقاط ضعف تولید کنندگان داخلی، ضعف بنیه مالی است و اگر به آنها آموزش برند سازی داده شود، قطعاً در میان مدت و بلند مدت، به پشتوانه برندسازی، ضعف بنیه مالی شان نیز جبران می شود. در واقع، برندسازی، یک راه دراز مدت و البته ماندگار برای مبارزه با قاچاق است.

image_print
Facebooktwittergoogle_plusredditmail

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *