منو

مدیرکل سابق فناوری وزارت نفت با بیان اینکه اشتباهات مجلس به مراتب بیشتر از دولت است، گفت: متاسفانه بودجه های کشور به جای سرمایه گذاری برای توسعه صرف هزینه های جاری کشور می شود و روز به روز بر این هزینه های جاری افزوده می شود.

10142

به گزارش خبرنگار داد، محمد ابراهیم شفیعی عصر روز سه شنبه در جلسه ماهانه دیده بان شفافیت و عدالت که با محوریت تغییر زیرساخت ها عاملی برای عدم شفافیت در اقدامات وزارت نفت برگزار شد، به حضور پررنگ کارکنان صنعت نفت در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت:  حضور پررنگ کارکنان صنعت نفت درمیادین نبرد درجنگ تحمیلی (تداوم صادرات نفت وتامین نیاز های داخلی و حضور در جبهه ها) نیز از نکات قابل توجه است.

وی با بیان اینکه بعد از هر جنگی شاهد انقلاب صنعتی و توسعه سریع صنایع در آن کشور بوده ایم گفت: حتی در ژاپن بعد از جنگ جهانی که شکست را پذیرفته بود انقلاب صنعتی رخ داد اما بعد از جنگ هشت ساله علیه کشورمان انقلاب صنعتی رخ نداد. چرا؟ و این جای بسی تامل دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه اولویت هایی که باید در صنعت نفت مورد توجه قرار می گرفت، توجه نشد،  ۱۹ اولویتی که در صنعت نفت باید بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرند را تشریح کرد.

این اولویت ها به شرح زیر است:

  1. گسترش و توسعه صنعت نفت بعنوان موتور محرک اقتصاد کشور می تواند تولید ثروت و فعال کننده سایر صنایع و از همه مهمتر ایجاد اشتغال بیشتر نماید.
  2. افزایش، ازدیاد برداشت و تولید صیانتی همچنین بهره برداری بهینه از مخازن نفت و گاز از اوجب واجبات بوده و باید مورد توجه ویژه قرار گرفته و نرخ تولید را حداقل به میانگین جهانی رساند (۳۸%) و توان تولید را به دو برابر وضع موجود (۷میلیون بشکه در روز) رساند خصوصا با توسعه و بهره برداری ازمیادین نفت و گاز مشترک.
  3. صیانت از نیروی انسانی متخصص و ارزشمند بعنوان بالاترین سرمایه و همچنین بکارگیری افراد فرهیخته (نخبه گرایی) و جوان در مدیریت صنعت خصوصا کادر هییت مدیره بسیار ضروری می باشد.
  4. ایجاد شفافیت و رقابت سالم و سازنده در تمامی قرار داد ها اعم از داخلی و خارجی و رعایت تشریفات مناقصه و قوانین مربوطه در تمامی آن ها.
  5. توجه به توان ساخت داخل و حمایت از فناوری های بومی و بومی شده و تقویت مجریان و سازندگان داخلی که نهایتا منجر به توسعه اشتقال زایی و فناوری های بومی در کشور خواهد شد.
  6. دانش بنیان نمودن صنعت نفت و کسب و توسعه فناوری های اولویت دار و اهمیت دادن به مالکیت مادی و معنوی آن ها با تعامل و بکارگیری مراکز علمی و فناوری.
  7. پرهیز از خام فروشی و توسعه صنایع پایین دستی به منظور تولید فراورده ها با ارزش افزوده بیشتر و ایجاد اشتغال در داخل کشور با تاکید بر بخش خصوصی و آن هم بصورت واقعی.
  8. باز سازی و بهینه سازی تاسیسات، ایمن سازی صنایع و توجه به اصول ایمنی، رعایت محیط زیست و سلامت کارکنان و بهداشت محیط.
  9. جلو گیری از سوزاندن گازهای همراه، میعانات گازی، و سایر ترکیبات همراه و گازهای گم شده که سالیان بلند از طریق مشعل ها بعنوان بهترین ثروت در حال سوختن می باشد و هوا را بیشتر آلوده می کند.
  10. توسعه خطوط انتقال, گازرسانی، صنایع پالایشی، پتروشیمی، کاهش شدت انرژی، بهینه سازی سوخت و مدیریت صحیح منابع مالی و جلوگیری از رشد بی رویه هزینه های جاری صنعت نفت.
  11. توجه جدی به موضوع توسعه میادین مشترک با رویکرد برداشت یکپارچه و صیانتی
  12. داشتن راهبرد مشخص در انتخاب مشتریان استراتژیک در حوزه فروش نفت خام
  13. توسعه زنجیره ارزش در بخش تولید محصولات متنوع و با ارزش افزوده بالاتر
  14. توازن در برنامه­ریزی استراتژیک و تدوین طرح­ها/ پروژه­های نفت, گاز, پالایش, انتقال, پخش و پتروشیمی با توان تأمین ارز آوری, فراورده و خوراک مورد نیاز کشور
  15. شفافیت بیشتر برای حضور بخش خصوصی در توسعه واحدهای پالایشی و پتروشیمی
  16. برنامه عملیاتی برای افزایش راندمان پالایشگاه های فعلی و بهینه سازی و ارتقاء بهروری آن ها
  17. مدیریت تخصیص گاز، بر مبنای سناریوهای بیشترین ارزش افزوده گاز و نقاط پر مصرف
  18. ایجاد و افزایش ذخایر راهبردی و استراتژیک کافی نفت خام, گاز طبیعی, گاز مایع و فرآورده ها نفتی
  19. دیپلماسی انرژی فعال با استفاده از منابع نفت و گاز برای ایجاد ثبات اقتصادی و امنیتی کشور

جلسه ماهانه3

شفیعی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: متاسفانه این اولویت ها مورد توجه جدی مسئولین کشور قرار نگرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییر و تضعیف ساختارها و زیر ساخت ها عاملی برای دور شدن از شفافیت و بروز زمینه های فساد، ۱۹ عامل را در این زمینه برشمرد که به شرح زیر است:

  1. انحلال بخش های مهمی از ادارات کالای تهران, لندن و کانادا که میتواند عامل مهمی برای عدم شفافیت و بروز زمینه های فساد خصوصا خرید های بزرگ/کلان و عدم حایگزینی مناسب برای آن ها باشند.
  2. انحلال ساختار و سازمان های کمسیون های معاملات و …… که باعث دور شدن از شفافیت و بروز زمینه های فساد می باشند و باعث قرارداد هایی مانند کرسنت و ……و صدور رای دادگاه ها بر علیه ایران موضوع شکست ایران در طرح شکایت ترکیه
  3. .فراهم کردن زمینه برای خروج دسته جمعی نیرو های متخصص, با تجربه و با سابقه و عدم تامین چایگزینی و جانشینی مناسب به جای آن ها.
  4. اشتباه در گره زدن سرنوشت صنعت نفت با قراردادهایی بنام IPC , GC که نه سرمایه هایی و نه تکنولوژی برای کشور ببار آوردند.
  5. اشتباه در عدم ادامه توسعه پالایشگاه های نفت کشور که باعث شده سال ها بعضی از فراورده را وارد کنیم در شرایطی می توانستیم صادر کننده باشیم
  6. عدم برنامه ریزی مدون و قابل قبول در کاهش تصدی گری دولت خصوصا در بخش های خدماتی و پشتیبانی که باعث دور شدن از شفافیت و بروز زمینه های فساد می باشند.
  7. تشکیل شرکت های زیادی که بی رویه ایجاد شده و علاوه بر هزینه های سنگینی که در صنعت نفت به کشور تحمیل کرده اند عاملی برای شکستن بخش های تخصصی به جزء های کم توان هستند.
  8. عدم رعایت اصول شایسته سالاری و رعایت شرایط احراز سمت ها خصوصا مدیران ارشد و اشتباه در جوان گرایی.
  9. اشتباه در ادامه توسعه پالایشگاه های پارس جنوبی بدلیل تجمع بیش از حد در یک منطقه و در تیر راس دشمن بودن.
  10. اشتباه در واگذاری تعداد زیادی از شرکت های فرعی وتابعه عملیاتی به جای شرکت های خدماتی آن هم درشرایط عدم وجود زیر ساخت های لازم
  11. اشتباه در واگذاری تعداد زیادی از شرکت های فرعی وتابعه و ایجاد شرکت های خصولتی (بخش تخصصی به غیر تخصصی)
  12. عدم تدوین برنامه جامع برای بهره برداری از مخازن نفت و گاز و نبود برنامه جامع و عملی برای تولید صیانتی و برنامه های ازدیاد برداشت
  13. عدم توجه به توسعه فن آوری های داخلی و نگاه به بیگانگان انتخاب ساختار غلط (دانشکاه محل تولید علم است نه توسعه فن آوری ها)
  14. نبود شفافیت کافی و رقابت سالم و سازنده در بسیاری از قرار داد ها اعم از داخلی و خارجی و عدم رعایت تشریفات مناقصه و قوانین مربوطه خصوصا در بعضی از قراردادهای بزرگ.
  15. واگذاری پروژهای نفت و گاز به صورت انحصاری به بعضی از سازمان ها.
  16. کاهش انگیزه در میان کارکنان با سابقه به دلیل تغییر ساختارها, انتصاب مدیران غیر نفتی و کم تجربه و عدم توجه به توانایی و تخصص آنها
  17. رسیدگی به موضوع استخدام تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی چه در حین نمایدگی و چه بعد از آن که نهادهای مسول به راحتی میتوانند آمار آن ها را بگیرند.

این مقام مسئول سابق وزارت نفت با بیان اینکه ما بزرگترین مخازن کشور را به دست دشمنان می دهیم، افزود: دردناک تر اینکه مجلس از این اقدام استقبال می کند.

وی با اشاره به قراردادهایی بنام IPC , GC گفت: این قراردادها نه ثروت را به کشور می آورند و نه تکنولوژی را.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه هیچ کشوری در قالب قراردادهای پیمان کاری فناوری و تکنولوژی روز را در اختیار دیگران قرار نمی دهد، گفت: انتقال فناوری با دلالی و خرید فرق دارد برخی دلالی و خرید خطوط تولید از رده خارج را انتقال فناوری می نامند.

شفیعی تاکید کرد: اگر خط تولید از رده خارج شده را از کشور خارجی به ایران آوردیم نام آن انتقال فناوری نیست.

وی افزود: شرکت های GC , IPC فقط شرکت های مجری و پیمان کاری هستند. خالق و صاحب تکنولوژی افراد یا مراکز دیگری هستند.

جلسه ماهانه

مدیرکل سابق فناوری وزارت نفت با اشاره به عدم برنامه ریزی مدون و قابل قبول در کاهش تصدی گری دولت خصوصا در بخش های خدماتی و پشتیبانی گفت: اشتباهات مجلس بیش از دولت است. مجلس با قوانینی که وضع می کند روز به روز ساختار وزارت نفت را توسعه می دهد.

شفیعی با انتقاد از افزایش بودجه های جاری کشور گفت: تمام بودجه کشور را بودجه جاری می برد و در حال حاضر بودجه های سرمایه ای کاهش یافته و بودجه جاری افزایش یافته است.

این استاد دانشگاه به موضوع قرارداد کرسنت اشاره کرد و گفت: متاسفانه با شکایتی که از سوی ترکیه علیه ایران در دادگاه لاهه انجام شد ایران به پرداخت جریمه محکوم شد که این پول از بیت المال رفت.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *