منو

logo2

ملک نژاد،محقق شفافیت:  داده های حکومتی در دنیا بیش از ۵۴۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد اما فقط کشورهای با داده های حکومتی باز این ارزش را دراختیار شهروندان خود قرار داده اند و د رایران شهروندان تقریباً از دسترسی به این اطلاعات ارزشمند محروم هستند.

دومین جلسه ماهانه دیده بان روز گذشته در محل دیده بان شفافیت و عدالت  و با حضور جمعی از اساتید برجسته حوزه های اقتصاد و مدیریت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دیده بان شفافیت و عدالت، دکتر محمدحسین بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات امناء دیده بان با اعلام خبر فوق افزود: دیده بان شفافیت و عدالت در حال طراحی سامانه پارلمان مجازی است تا هر شهروند بتواند از همه اختیارات یک نماینده مجلس در این محیط مجازی استفاده کند. هم سوال بپرسد و هم رای دهد.

بحرینی گفت:در جریان رای اعتماد به وزراء، رای شهروندان در پارلمان مجازی در ابتدای کار کاملاً مشابه صحن بود. اما اواخر کار و نزدیک رای گیری اصلی، رای صحن با رای مردم در پارلمان مجازی تغییر کرد که این می تواند به دلیل ارائه اطلاعات جدیدی به نماینده ها و یا لابی در صحن بوده باشد.

دکتر بحرینی در پایان اظهار امیدواری کرد با فراگیر شدن شناخت و استفاده از خدمات پارلمان مجازی توسط مردم، مجلس شورای اسلامی هرچه بیشتر و به روزتر و سریعتر از نظر ، دیدگاه ها و مطالبات مردم مطلع شود.

در ادامه این جلسه، ملک نژاد، محقق شفافیت، نتیجه تحقیق خود را درباره نحوه تصویب و قانون آزادی اطلاعات ارائه کرد.

در این تحقیق یادآوری شد، آقای روحانی در مبارزات انتخاباتی سال ۹۲ وعده داد تمام مقررات و آیین نامه های قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را طی ۹۰ روز به تصویب دولت برساند ؛ اما در عمل این اتفاق به طور ناقص و با تاثیر و کیفیت کمی اجرایی شد.

ملک نژاد درتحقیق خود با مقایسه قانون آزادی دسترسی به اطلاعات در ایران و کشورهای پیشرفته نشان داد در ایران آیین نامه های این قانون طوری تدوین شده است که عملاً کارایی این قانون را خنثی کرده است.

وی گفت:  داده های حکومتی در دنیا بیش از ۵۴۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد اما فقط کشورهای با داده های حکومتی باز این ارزش را دراختیار شهروندان خود قرار داده اند و د رایران شهروندان تقریباً از دسترسی به این اطلاعات ارزشمند محروم هستند. در این تحقیق همچنین دو نوع نگرش “دسترسی آزاد به اطلاعات” و “داده های حکومتی باز” با هم مقایسه و نشان داده شد روش دسترسی آزاد به اطلاعات، در واقع اطلاعات را به طور کامل در دسترس همگان قرار نمی دهد.

تفاوت این دو رویکرد این است که در نظام داده حکومتی باز حق دادنی است و اصل به شفافیت همه اطلاعات است اما در نظام دسترسی آزاد به اطلاعات، اطلاعات بر اساس درخواست شهروندان در اختیار آنها قرار می گیرد و اصل بر حبس و محرمانه بودن اطلاعات است.

این مطالعه نشان داد در سال ۲۰۱۴ که در اندونزی یک انتخابات بسیار حساس و دو قطبی برگزار شد، نتیجه رسمی دولتی آن بسیار نزدیک به هم بود و احتمال یک شورش گسترده و جنگ خیابانی می رفت. اما به دلیل سامانه داده حکومتی باز، شهروندان توانستند در یک فرآیند جمع سپاری با استفاده از تصاویر دوربین های فعال در شعب اخذ رای، رای واقعی مردم را مشخص کردند و چون همه باهم در راستی آزمایی نتیجه مشارکت داشتند، هیچ درگیری و شورشی هم اتفاق نیافتاد.

پس از پایان ارائه ملک نژاد، مدعوین به بیان دید گاه های خود در مورد اهمیت دسترسی آزاد به اطلاعات پرداختند و جلسه با معرفی و تجلیل از  آقای خسروآبادی تلاشگر برتر حوزه شفافیت و عدالت در زمینه افشاء حقوق های نجومی به پایان رسید.

 دسترسی به مطالب ارائه شده در جلسه دیده بان با عنوان دسترسی آزاد به اطلاعات

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *