منو

ikco

یک کارشناس بازار و اقتصاد در رابطه با پیش فروش پژو ۲۰۰۸ گفت: چنین سیاستی واقعا در شان مردم ایران نیست ! اینکه از خودرو که در تمام جهان کالایی مصرفی است به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری استفاده کنیم! گرچه هدف تامین مالی بنگاه است اما در زمانه ای که مردم کشورهای همسایه (نه غربی) با اقساط طولانی و از دم قسط اقدام به خرید می کنند ، استفاده از این روشهای قرون وسطایی در شان خودروساز ، ملت و کشور ما نیست.

در هفته های گذشته ایران خودرو اولین محصول مشترک خود و فرانسه را پیش فروش کرد که با حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شد از افزایش قیمت ۲۰ میلیونی در یک شب تا مشخص نبودن قیمت نهایی به همین منظور در این ارتباط با کارشناس اقتصادی و بازار گفت‌وگوی ترتیب دادیم که در ادامه آن را با هم می‌خوانیم:

دکتر منوچهر صمدی ، کارشناس بازار و اقتصاد  در ارتباط با پیش فروش پژو ۲۰۰۸ اظهار داشت: چنین سیاستی واقعاً در شان مردم ایران نیست ! این‌که از خودرو که در تمام جهان کالایی مصرفی است به‌عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری استفاده کنیم ! گرچه هدف تامین مالی بنگاه است اما در زمانه‌ای که مردم کشورهای همسایه (نه غربی) با اقساط طولانی و از دم قسط اقدام به خرید می‌کنند، استفاده از این روش‌های قرون وسطایی در شان خودروساز ، ملت و کشور ما نیست.

وی با اشاره به این‌که خودرو در ایران کالای سرمایه‌ای است و این عامل سبب تقویت انحصارطلبی می‌شود ، گفت: متاسفانه این روند فقط در شرکتهای تولید کننده نیست ، وارد کنندگان هم یادگرفته اند با پول بازی کنند ، هیچ جای جهان (به اندازه ای که رفته ام و زندگی کرده ام) چنین مکانیزم عجیب و غریب فروش خودرو ندیده ام.

کارشناس بازار و اقتصاد خاطر نشان کرد: بازار که انحصاری باشد هر اتفاق  در آن می‌افتد . در عراق ماشین‌های خارجی با قیمت‌های جهانی به فروش می‌رسند اما در ایران ماشین ساخت مشترک هم که باید با قیمت پایین‌تر به فروش می‌رسد تقریباً ۳۰ درصد گران‌تر از قیمت جهانی به فروش می‌رسد.

وی بیان داشت: اقتصاد انحصارطلبی کمر مصرف‌کننده را خورد می‌کند.  این ترفندها از طرف کارخانجات دولتی واقعاً بعید است به جای این‌که دولت‌ ها در ایران همواره از مردم حمایت کنند بیشتر به‌دنبال سود اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی هستند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: جالب است مطلبی را متذکر شوم که یکی از عوامل تشویق ایران‌خودرو و سایپا به استفاده از این ترفندها خود مردم هستند ، کجای دنیا مشاهده می‌کنیم که یک محصول را پیش فروش می‌کنند بدون این‌که قیمت نهایی آن مشخص باشد و از طرفی مردم هم با اشتیاق ثبت‌نام می‌کنند به‌گونه‌ای که سایت در همان لحظات دچار مشکل می‌شود. چرا مردم را به دلایلی عادت می‌دهند و بعد دستگاه‌های اجرایی مدعی گام برداشتن در مسیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌شوند.

گفتنی است، این روزها حواله خودرو پژو ٢٠٠٨ با ١٠ میلیون تومان افزایش قیمت توسط دلالان به فروش گذاشته شده است. این در حالی است که ایران‌خودرویی‌ها وعده داده بودند دست دلالان به خودروی ٢٠٠٨ نمی‌رسد.

قیمت پایه پژو ۲۰۰۸ در انگلستان، با احتساب مالیات و عوارض ۱۳ هزار و ۳۴۵ پوند می‌شود یعنی نزدیک به ۷۰ میلیون تومان است و معلوم نیست چرا در ایران بر سرقیمت ۱۰۰ یا ۱۲۰ میلیون تومانی اختلاف است؟

البته قرار است که پژو ۲۰۰۸ با مشارکت ایران و فرانسه در داخل نیز ساخته شود و قاعدتاً باید هزینه کمتری برای تولید داشته باشد ، ولی به نظر می‌رسد برای یدک کشیدن عنوان پژو برای یک خودرو که در داخل تولید می‌شود باید هزینه اضافی چند ۱۰ میلیونی پرداخت شود!

منبع: تهران نیوز

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *