اسماعیل دوستی، عضو شورای شهر تهران، هشت چالش اساسی را مهمترین معضلات تهران امروز میداند و راهکارهای خود را برای برون رفت از آن ارایه داده است. به گزارش اعتماد، به گفته این عضو شورای چهارم شهر تهران، این ابرچالشها شامل بحران مالی شهرداری و عدم درآمدزایی پایدار و مطمئن، مهاجرت بیرویه، حملونقل عمومی ناکافی، بحرانهای اجتماعی، وجود ۵۵۰ مدرسه فرسوده و ۶۷ هزار کارمند حقوق بگیر در شهرداری، بافت فرسوده و افزایش کودکان کار و کارتن خوابی است.
برخی از کارشناسان حوزه مطالعات شهری معتقدند امروز تهران بهطورجدی در معرض فروپاشی تمدنی است. به گفته حسین راغفر اگر هرچه سریعتر به شهر تهران رسیدگی نشود شاهد سائوپائلو شدن آن خواهیم شد بهطوری که در یک سو شاهد زندگی گروهی در مناطق گیتدار و بقیه در قالب تشکلها و گروههای مافیایی مجرمانه خواهیم بود.
اسماعیل دوستی، نایبرییس کمیسیون حملونقل شورای شهر نخستین ابرچالش شهرداری آینده تهران را ایجاد درآمد پایدار و مطمئن دانست و گفت: زمانی در رابطه با درآمدهای شهرداری تهران موضوعی را مطرح کردم که ابتدا مورد انتقاد برخی سیاسیون قرار گرفت ولی بعدها این افراد متوجه شدند که این موضوع بدون مبنا و پایه نیست.
وی با اشاره به اینکه قیمت شهر تهران بسیار بیش از درآمدهای نفتی است بهطوری که ۵۰ درصد کل مالیاتهای کشور مختص به این شهر است، اظهار کرد: شهرداری تهران باید جایگاه خود را در این سوخت و ساز اقتصادی شهری مشخص و نسبت به ایجاد درآمدهای مستمر و مطمئن شهری اقدام کند.
دوستی این درآمدزایی را از طریق ایجاد ارزشافزایی اقتصاد شهر قابل حصول دانست.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه میکند: ارزشافزایی روندی است که در آن از طریق تولید ارزش یا کالاها و خدمات مصرفی ایجاد درآمد واقعی و سالم میکند. در سالهای اخیر یکی از انتقادهای کارشناسان شهری در رابطه با شهرداری تهران شیوه درآمدزایی از طریق «فروش تراکم» و «عوارض حاصل از تغییر کاربری» و… است که متناسب با نیاز مالی اداره این شهر رخ داده است.
برخی صاحبنظران اعتقاد دارند که باید برنامههای مدونی برای اقتصاد پایدار تنظیم شود که در آن چگونگی تولید کالای قابل مبادله با درون و خارج شهر صورتبندی شده و از این مسیر درآمدهای درونزای شهری محقق شود.
با این تحلیل، اسماعیل دوستی نخستین ابرچالش پایتخت را ایجاد درآمدهای پایدار و مطمئن میداند که از این طریق از روند گسترش یافته درآمدهای مخرب که بیش از هر چیزی موجب تضییع حقوق شهروندان و تخریب محیط زیست شهری شده است، جلوگیری میشود. علاوه بر این، به گفته وی، اگر این هدف به زودی حاصل نشود شهرداری تهران با بحران مالی مواجه میشود. این عضو پارلمان شهری تهران خبر داد که شهرداری تهران ماهانه بالای ۵۰۰ میلیارد تومان و به تبع آن، سالانه ۶ هزار میلیارد صرف هزینههای جاری و نگهداری میکند. از طرفی ۲۰ هزار میلیارد تومان وام دریافت شده که سالانه باید ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود آن پرداخت شود.
اسماعیل دوستی برای حل این چالش پیشنهاد داد ابتدا یک اتاق فکر اقتصادی تشکیل شود که فقط راههای درآمدزایی پایدار در شهر را پایش کنند. علاوه بر این باید یکی از اقدامات در چارچوب این طرح چندفوریتی جلوگیری از بحران مالی شهرداری تهران این باشد که دو مرکز «فروشگاههای شهروند» و «نمایشگاه شهر آفتاب» به جای بدهیهای بانکی به بانکهای طلبکار واگذار شود. این باعث میشود شهرداری بدهیهای خود را پرداخت کند، از طرفی این بانکها میتوانند یک کنسرسیوم تشکیل بدهند تا از این طریق هم نمایشگاه را توسعه دهند و هم فروشگاههای شهروند را کشوری و ملی کنند.
دومین ابرچالشی که عضو شورای شهر تهران از آن نام میبرد، مهاجرت بیرویه به تهران است که به گفته دوستی باعث شده روز به روز آسیبهای اجتماعی در این شهر بیشتر شود.
وی با اشاره به این موضوع اظهار کرد: برای این موضوع در شورا پیشنهاد دادم که برای ساکنین شهر تهران کارت شهروندی صادر شود و علاوه بر این، امکانات تهران در شهرهای حاشیهای و سایر استانها نیز ایجاد شود. وی افزود: مهاجرت بیرویه آسیبهای بسیاری بر تهران وارد کرده که تداوم آن میتواند موجب بحران شود.
دوستی در ادامه سومین ابرچالش تهدیدکننده تهران را حمل و نقل عمومی دانست و عنوان کرد: در این خصوص هماکنون نیاز ضروری و فوری به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس وجود دارد.
وی افزود: این در حالی است که در حال حاضر تنها ۶ هزار دستگاه اتوبوس در تهران رفت و آمد میکند که نیمی (۳ هزار دستگاه) از آن فرسوده است یعنی بالای ۸ سال کار کردهاند.
وی در این زمینه هشدار داد: اگر شهردار تهران نتواند تا سال آینده حداقل ۵ هزار دستگاه اتوبوس به سازمان حمل و نقل عمومی اضافه کند، حتما تهران با مشکل مواجه خواهد شد.
به گفته این عضو شورای شهر تهران، بهترین راه برای حل این مساله همکاری بانکها و دریافت فاینانس داخلی و خارجی است. وی گفت: علاوه بر این باید خطوط متروی شهری نیز گسترش یابد. دوستی میگوید: «شهر تهران نیاز به ۷۰۰ کیلومتر خط مترو دارد که بعد از سالها و با افتتاح خط ۶ و ۷ و خط منتهی به فرودگاه امام خمینی به ۳۰۰ کیلومتر رسیدهایم؛ لذا به ۴۰۰ کیلومتر دیگر نیاز است که شورا و شهردار آینده تهران باید برای آن برنامهریزی کنند.»
عضو شورای شهر چهارم تهران ابرچالش چهارم شهرداری تهران را مسائل اجتماعی آن دانست و گفت: امروز ۴۰ محله محروم در تهران داریم که در اینها مشکلات عدیدهای وجود دارد و در آنها با چالش جدی رو به رو هستیم.
دوستی ادامه داد: محلههای دره فرحزاد، طیب، اسلامآباد، دروازه غار، شوش، بریانک و… از محلههای پرخطر از نظر اجتماعی هستند که شورا و شهرداری باید برای حل آنها وقت زیادی صرف کنند.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران ابرچالش پنجم را بافت فرسوده دانست و عنوان کرد: بر اساس طرح جامع تهران را به سه بافت تقسیم کردیم: بافت پایدار و مطمئن، بافت ناپایدار و بافت فرسوده.
به گفته دوستی بیش از یک چهارم جمعیت تهران در بافت فرسوده است که اگر یک زلزله ۵ ریشتری در این بافت رخ دهد اتفاقهای ناگواری خواهد افتاد.
وی گفت: برای برون رفت از این آسیب تلاشهای بسیاری صورت گرفته اما هنوز نیاز به اقدامات متعدد دیگری داریم که با هماهنگی دستگاههای مختلف میتوان آن را عملیاتی کرد.
ابرچالش ششم تهران به گفته دوستی این است که ۵۵۰ مدرسه فرسوده در پایتخت وجود دارد. تهران محرومترین استان در خصوص مدرسه، بیمارستان، سرانه آموزشی، بهداشتی و بهزیستی است. اگر بیمارستانهای خصوصی نباشد در حدود ۵ هزار تخت کسری داریم.
وی افزود: دانشآموزان سرمایههای کشور هستند و نیاز است در این زمینه نیز ورود جدی صورت گیرد.
دوستی چالش هفتم را این دانست که شهرداری تهران بیش از ۵۵ هزار نفر حقوقبگیر دارد. به گفته این عضو پارلمان شهری تهران این در حالی است که شورا و شهرداری باید به سمت برونسپاری بیشتر حرکت کنند و کار را به بخش سپارند. در نهایت، اسماعیل دوستی چالش هشتم را کودکان کار و کارتنخوابها دانست و اظهار کرد که این چالش از طریق شهرداری تهران قابل حل نیست و نیاز به عزم ملی دارد. وی گفت در صورت عدم ترفیع این مشکل در آینده شاهد افزایش روزانه آنها خواهیم بود.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان تهران را به عنوان یک مگا شهر سبز قلمداد کرد؟ پاسخ داد: شهرهای سبز ۴ ویژگی اصلی شامل فرودگاه استاندارد، هتلهای استاندارد، تفرجگاهها و تفریحگاهها و حمل و نقل عمومی و مترو گسترده دارند که اگر بخواهیم تهران را از این زاویه مورد ارزیابی درستی قرار دهیم باید نسبت آن را در این مختصات مورد سنجش قرار دهیم.
هشت چالش اصلی شهر تهران
منتشر شده در تاریخ ۴ تیر ۱۳۹۶ - ساعت: ۷:۱۳ قبل از ظهر
اخبار شفافیت و عدالت