منو

سایپا کاشان

ارزش یک سایت تولیدی، صرفا به ارزش زمین، سوله و ماشین آلات بستگی ندارد بلکه امتیازهای اقتصادی، بازار فروش، قرارگرفتن در بازار دارای دیوارهای تعرفه ای و سایر مزیت ها از ارزش های یک کارخانه محسوب می شود.

طی قرارداد سایپا و پژو-سیتروئن، طرف ایرانی برای واگذاری ۵۰% از سهام سایپا کاشان به طرف فرانسوی، تنها ۱۶۸ میلیون دلار مطالبه کرده است. در حالی که بر اساس مستندات منتشره در گزارش های این شرکت و سایت کدال، برای احداث این کارخانه معادل ۵۰۰ میلیون دلار هزینه شده است. علاوه بر این ها، موقعیت مناسب جغرافیایی این کارخانه، تجهیزات به روز و بازار انحصاری که در اختیار صاحب این کارخانه قرار می گیرد نیز در این قراردادها لحاظ نشده است.

احداث مجتمع خودروسازی در شهرستان کاشان ابتدا توسط زامیاد و در سال ۸۵ به منظور افزایش ظرفیت خطوط تولید وانت نیسان کلید خورد. اما تغییرات صورت گرفته در بازار خودرو موجب شد تا در ادامه این پروژه بازنگری کاملی صورت پذیرد. از همین رو مالکیت ۶۰ درصد از این خودروسازی کاشان (تحت عنوان سامیار کاشان) به سایپا منتقل گردید. بنابر گزارش هیئت مدیره در سال ۸۷، حجم سرمایه گذاری ثابت انجام شده برای این کارخانه توسط زامیاد طی سال های ۸۳ تا ۸۶، عددی بالغ ۱۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.

گزارش هیئت مدیره سایپا، سال ۱۳۸۷

با تکمیل این کارخانه، سایپا کاشان مهر ماه سال ۱۳۸۸ به طور آزمایشی آغاز به کار کرد و پس از آن در اردیبهشت ۸۹ رسما افتتاح گردید. با توجه به گزارش هیئت مدیره گروه سایپا در سال ۱۳۸۸ ارزش مبلغ سرمایه گذاری ثابت انجام شده برای پروژه، مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد ریال است.

گزارش هیئت مدیره سایپا، سال ۱۳۸۸

پس از بهره برداری از کارخانه سایپا کاشان پروژه فاز ۲ این کارخانه در قالب خطور پرسکاری سنگین و احداث خط رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی و مونتاژ سپر خودرو تعریف گردید که مجموع لازم برای این پروژه ۱۲۰۴میلیارد تومان بود.

گزارش هیئت مدیره سایپا، سال ۱۳۸۸

در نهایت در سال ۱۳۹۰ بودجه ای برابر ۹۰۶ میلیارد ریال برای این پروژه در نظر گرفته می شود و این پروژه در سال ۹۱ به پایان رسیده و بهره برداری می گردد.

گزارش هیئت مدیره سایپا، سال ۱۳۸۹

همانطور که توضیح داده شد ۱۵۰۰ میلیارد ریال درکارخانه سایپا کاشان پیش از سال ۸۷ هزینه شده که با توجه به اینکه این هزینه بیشتر صرف ساخت و ساز شده است، عمده این هزینه، ریالی بوده است.

بنابراین با در نظر گرفتن نرخ تورم از سال ۸۶ تا کنون ارزش پول هزینه شده بدست می آید که این مقدار برابر با ۶۸۴۷ میلیارد ریال می گردد.

پس از آن سایپا ۲۰۰۰میلیارد ریال برای تکمیل فاز ۱ و ۹۰۶ میلیارد ریال برای ساخت فاز ۲ این کارخانه هزینه می کند که به دلیل اینکه عمده این هزینه ها صرف تجهیز خطوط شده، ارزی می باشد.

حال با در نظر گرفتن نرخ ارز مرجع در سال هایی که هزینه های ارزی صورت گرفته، مجموع هزینه ای ارزی کارخانه ۲۹۴٫۵ میلیون دلار می گردد.

با تبدیل هزینه ریالی به ارز آزاد روزانه و جمع کردن با هزینه های ارزی، ارزش سایپا کاشان به میزان ۴۸۰ میلیون دلار محاسبه می شود.

علاوه بر عدم توجه به موارد بالا، امتیاز های ویژه ای که این کارخانه داراست در سازوکار قیمت گذاری رسمی لحاظ نشده است. پرواضح است که ارزش یک سایت تولیدی، صرفا به ارزش زمین، سوله و ماشین آلات بستگی ندارد بلکه امتیازهای اقتصادی، بازار فروش، قرارگرفتن در بازار دارای دیوارهای تعرفه ای و سایر مزیت ها از ارزش های یک کارخانه محسوب می شود. سایپا کاشان به دلیل قرار گرفتن در موقعیتی مناسب از نظر دسترسی به سراسر ایران، بازاری گسترده را برای خود تصاحب کرده است. همچنین به دلیل به روز بودن و مجهز بودن این سایت و توان رقابتی بالایی دارد که خود تضمین کننده بازار انحصاری تولیدات این کارخانه است. علاوه بر این ها شرکت سایپا با واگذاری این کارخانه به پژو-سیتروئن، جایگزینی برای تولید محصولات با نمانام داخلی نخواهد داشت.

موارد بالا فقط بخشی از مزیت های نسبی سایپا کاشان است که این سایت را با یک کارخانه تولیدی که در هر جای دنیا همینطور ارزش گذاری می شود، متمایز می کند. چرا که چه این کارخانه در ایران چه در سایر کشورهای همسایه مانند افغانستان یا پاکستان ساخته می شد ارزش سرمایه گذاری صورت گرفته همان ۴۸۰ میلیون دلار بود (از آنجا که بخشی از هزینه های احداث کارخانه  شامل زمین و ساختمان می شود که یا توجه به دور بودن کارخانه از منطقه مسکونی در ایران و افغانستان تفاوت چندانی ندارد بخش دیگر نیز هزینه تجهیزات است که این بخش از هزینه ها ارزی است و مجدد تفاوتی در کشور ایران و افغانستان ندارد). با در نظر گرفتن این موارد لزوم بازنگری در قرارداد سایپا و پژو-سیتروئن و به ویژه ارزیابی مجدد سایپا کاشان، دوچندان می شود.    منبع:تسنیم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *