منو

اسنادی که نشان می دهد مدیران راه آهن در فاجعه برخورد دو قطار مقصرند!

1 2 3 4 5 6 7 8 9

آنچه در مورد دلیل اصلی وقوع حادثه تلخ برخورد دو قطار مسافربری مطرح شده، بیشتر متوجه خطای انسانی تعدادی از کارکنان راه آهن شمال شرق است و تقریباً همه احتمال های دیگر از سوی مسئولان رد می شود. با این حال، اخیراً اسنادی به دست آمده که بنا بر آن می توان گفت، نه خطای کارکنان، بلکه سهل انگاری برخی مدیران ارشد راه آهن اصلی ترین دلیل بروز این حادثه بوده است.
به گزارش «تابناک» در آخرین اطلاعیه صادره از سوی روابط عمومی شرکت راه آهن ضمن تأکید بر کارکرد دقیق سیستم کنترل اتوماتیک قطارها، در مورد چرایی بروز سانحه دلخراش ریلی به خطای انسانی تعدادی از کارکنان راه آهن شمال شرق اشاره شد؛ کارکنانی که بر اساس این اطلاعیه مستقیم در برخورد دو قطار نقش داشتند و پرونده آنها برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال شده است.
در این اطلاعیه برخورد شدید اولیه واگن ها و اتصال کوتاه ناشی از آن که موجب شوک شدید مکانیکی به سیستم برق موجود در واگن ها شد نیز به عنوان عامل آتش سوزی معرفی شد.
همچنین در بخش دیگری از اطلاعیه مذکور، ضمن اعتراف به ضعف شدید در امدادرسانی و در حد انتظار نبودن خدمات پس از حادثه، صعب العبور بودن موقعیت جغرافیایی تصادف دلیل این این ضعف اعلام شد.
بر اساس متن این اطلاعیه چنین برداشت می شود که چرایی وقوع حادثه کمی ساده سازی شده و دیگر نباید منتظر هرگونه پیگیری و مجازات برای هیچ یک از مسئولان ارشد راه آهن بود.
به بیانی دیگر در این اطلاعیه، آتش سوزی به برخورد شدید مکانیکی، تصادف به خطای انسانی چند کارگر و ضعف در امدادرسانی نیز به کوهستانی بودن منطقه مرتبط شد و موارد مهم دیگر مثل یخ زدن سیستم ترمز قطار تبریز ـ مشهد، شعله ور شدن آتش در میان واگن ها و نبود امکانات پیشگیرانه اولیه در دو قطار که مستلزم عدم رخدادن چنین حوادثی است، مورد اشاره قرار نگرفت.
این در حالی است که برخی رسانه ها و کارشناسان با مطرح کردن انتقادات جدی به سیستم ATC یا همان سیستم کنترل اتوماتیک قطار، دلیل بروز حادثه را خرابی این سیستم عنوان کردند؛ انتقادی که البته تولید کنندگان سیستم مذکور بلافاصله مدعی شدند درست نیست و این عوامل انسانی بودند که به هشدارهای سیستم توجه نکردند.
گذشته از آنچه آمد، اسنادی از گزارش ها و نامه نگاری های مکرر مسئولان محلی و تعدادی از لوکوموتیورانان سیستم ریلی کشور به دست «تابناک» رسید که نشان می دهد، مدت ها پیش از بروز سانحه، اشکال در سیستم ATC، قابل اعتماد نبودن و عدم امکان استفاده صحیح از آن توسط کارکنان بخشی به آگاهی مسئولان ارشد راه آهن رسیده بود؛ گزارش و ادعاهایی که اگر درست باشد، باید مورد توجه جدی قرار می گرفت و آموزش های لازم و کافی در این رابطه به کارکنان داده می شد.
اسناد آمده گویای این ادعاست که مسئولان ارشد راه آهن کشور از کنار گزارش های خرابی سیستم ATC به سادگی گذشتند و این واکنش آنها سبب شد تا رفته رفته بخش عمده ای از مسئولان کنترل ترافیک و لوکوموتیورانان به هشدارهای داده شده بی اعتماد شوند؛ کارکنانی که از آن پس تصمیم گرفتند بدون توجه به این هشدارها مدیریت عادی خود را بر سیستم اعمال کنند و اتفاقاً در این مورد خاص به مشکل خوردند و حاثه دلخراشی به وجود آمد.
بر اساس اسناد و مکاتبات به دست آمده چند پرسش قابل طرح است که نیاز به پاسخ مسئولان دارد و «تابناک» آماده است تا پاسخ ایشان را برای آگاهی افکار عمومی منتشر کند.
نخست اینکه چرا به مکاتبات صورت گرفته مبنی بر خرابی سیستم ATC ترتیب اثر داده نشد؟
دیگر آنکه چرا برای رفع بی اعتمادی به سیستم مذکور که در میان کارکنان ایجاد شده بود، تلاش مشخصی صورت نگرفت؟
اگر ناواردی کارکنان در استفاده از سیستم را مشکل اصلی در استفاده بهینه از آن بدانیم، چرا برای آموزش کامل و کافی کارکنان تا رسیدن به نتیجه مشخص و رفع کامل نقص اقدام نشد؟
پرسش دیگر اینکه آیا مجازات و تنبیه آن کارکنان نگون بختی که به دلیل فضای بی اعتمادی ایجاد شده به سیستم اتوماتیک کنترل ترافیک دچار خطا شدند، برای حل مشکل کافی است و آیا این اقدام خواهد توانست مشکلات ریشه ای موجود در سیستم ریلی کشور را حل کند تا در آینده دیگر چنین حوادث دلخراشی دیگر رخ ندهد؟

image_print

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *