منو

کدام وزیر دولت یازدهم از طریق نظرسنجی اینترنتی انتخاب شد؟

پس از وقوع تغییرات در کابینه دولت یازدهم، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در فراخوانی که از طریق حساب‌های کاربری‌اش در شبکه‌های مختلف اجتماعی از جمله فیس‌بوک و توییتر داشته، از عموم کاربران این شبکه‌ها خواسته تا گزینه‌هایشان را برای تصدی سه وزارتخانه دولت یازدهم معرفی کنند؛ فراخوانی که در ابتدای دولت نیز توسط آشنا مطرح شد و اکنون باید پرسید، انتخاب چند وزیر دولت یازدهم متاثر از آن فراخوان‌های «رسانه‌محور» بود؟!

 به گزارش «تابناک»؛ با انتخاب حسن روحانی و آغاز رایزنی‌ها برای چینش کابینه دولت یازدهم، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور در امور فرهنگی، پنجم تیرماه ۱۳۹۲ در وبلاگش «فرهنگ و ارتباطات»، نوشت: «سلام علیکم. پیشنهاد می کنم در همین جا به آقای دکتر روحانی وزرای مورد نظر خود را پیشنهاد فرمایید و کمی هم در مورد دلیل خود توضیح دهید. ممنونم.» و همین رویکرد سرآغاز ارائه مجموعه‌ای پیشنهادات حتی در سطح رسانه‌ها به عنوان اعضای ایده‌أل برای کابینه دولت تدبیر و امید شد.
آشنا در پست بعدی وبلاگش که شانزده تیرماه ۱۳۹۲ منتشر شد نیز بر جدیت این رویکرد تاکید کرد و گفت: «سلام بر همه. از مشارکت جدی و مسئولانه همه عزیزان تشکر می‌کنم. پیشنهادها در حال جمع بندی، ارزیابی و نهایی شدن است. این فراخوان تا سه شنبه ۱۸ تیر معتبر است.» و بدین ترتیب حتی برخی نخبگان نیز تصور کردند ماجرا جدی است و بر گزینه‌هایشان تاکید کردند. در نهایت بدون اعلام خروجی آن نظرخواهی، یک ترکیب به عنوان کابینه دولت یازدهم به مجلس معرفی شد که اکثر ایشان انتخاب شدند.

 پس از آنکه رئیس‌جمهور با وزرای آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی خداحافظی کرد، حسام الدین آشنا دوباره به کاربران شبکه‌های اجتماعی سلامی دوباره کرد و فراخوان تازه‌ای این بار برای ترمیم کابینه داد. در فراخوان تازه مشاور فرهنگی رئیس جمهور  که شب گذشته -پنجشنبه- در حساب‌های کاربری آشنا در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک و توییتر مطرح شده و با پیگیری مستمر آشنا همراه بوده، از کاربران خواسته شده تا گزینه‌هایشان را با ذکر دلیل برای حضور در صدر سه وزارتخانه دولت یازدهم معرفی کنند.

 مشاور فرهنگی رئیس جمهور در این فراخوان تازه‌ای چنین نوشته است: «اگر برای وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش افرادی را مناسب می دانید لطفا همینجا با ذکر دلیلی مختصر معرفی فرمایید. بسیار ممنونم. پستهای حاوی اهانت حذف می شود. هر پستی را که می خوانم لایک می‌زنم؛ این به معنای تایید محتوای پست نیست.» و احتمالا آن گروه که در نوبت قبل گزینه‌هایشان وزرای دولت یازدهم شدند، برای معرفی گزینه‌های تازه بسیج شده‌اند!

 شاید اکنون که مشاور رئیس جمهور دومین فراخوان آنلاین را برای انتخاب وزرای دولت یازدهم مطرح کرده، بهترین زمان برای طرح این پرسش باشد که کدام وزیر دولت یازدهم در جریان نظرسنجی‌ اینترنتی پیشین انتخاب شد؟ آیا انتخاب صورت پذیرفته کارشناسی بوده یا یک اقدام تبلیغاتی برای نشان دادن اهمیت نظر افکارعمومی در انتخاب گزینه‌های تصدی حساس‌ترین پست‌های دولت تدبیر و امید است؟

 پرسش دیگر اینکه، آیا چنین فراخوانی ازکشور توسعه‌یافته و نخبه گرایی الگوبرداری شده یا محصول تدبیر دولت یازدهم برای کشوری است؟! آیا اساساً یک تیم حرفه‌ای از سیاستمداران یا نخبگان تصمیم‌گیر در چنین بستر بازی اقدام به نظرخواهی برای انتخاب دست می‌زند یا کرسی وزارت در مملکت‌مان اینقدر بی‌ارزش شده که می‌توان به گزینه‌های تصدی این مسئولیت‌ها از دل نظرسنجی‌های «کامننی» و «منشنی» دست یافت؟!

 پیگیری و تکرار چنین رویکردهایی آن هم از سوی عقبه فکری و کارگردان‌های دولت یازدهم، نگرانی جدی را درباره میزان عمق تصمیماتی که در این دولت اتخاذ می‌شود، بیشتر می‌کند؛ مگر آنکه این فراخوان برای خودِ مطرح کنندگان در حد یک بازی تبلیغاتی و شوخی باشد و به تعبیر عوامانه‌تر، یک اقدام «سرکاری» برای مشغول کردن بخشی از افکارعمومی از طریق این فراخوان‌های رسانه‌محور، به حساب آید!  

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *