منو

ازادراه تهران شمال

 

۲۰ سال پس از کلنگ‌زنی پروژه آزادراه تهران- شمال، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در صحن علنی مجلس دهم از توافق برای سرمایه‌گذاری مشترک در مسیر تکمیل این پروژه سخن گفت. ۱۹ آذر سال ۷۵که کلنگ این پروژه با حضور رئیس‌جمهور وقت رسما به زمین خورد، دولت ششم و مجلس پنجم در کشور مشغول به فعالیت بودند اما با گذشت دو دهه همچنان موضوع ساخت آزادراه تهران- شمال یکی از اصلی‌ترین سؤال‌های نمایندگان مجلس از وزیر راه و شهرسازی است. روز گذشته عباس آخوندی در صحن علنی مجلس به ارائه گزارشی از حوزه وظایف خود پرداخت و با سؤال علی مطهری نایب‌رئیس پارلمان در مورد دلایل کندی ساخت آزادراه تهران – شمال مواجه شد. به نوشته همشهری آنلاین، عباس آخوندی در پاسخ به این سؤال، گزارشی از وضعیت قطعات این پروژه ارائه داد: «قطعه سوم این آزادراه به‌علت زیرساخت زمین‌شناسی سخت‌ترین بخش محسوب می‌شود که در سفر اخیر رئیس‌جمهور کره برای سرمایه‌گذاری مشترک در این بخش به توافق رسیده‌ایم.» آخوندی معتقد است که این آزادراه از بن‌بست خارج شده است.

او تأکید کرد: «زمانی که سکان وزارت راه و شهرسازی به من سپرده شد، پروژه آزادراه تهران – شمال با گذشت ۱۷سال از شروع ساخت، تنها ۱۷درصد پیشرفت داشت.» عباس آخوندی در مورد قطعه اول گفت:‌ «یکی از شاهکارهای فنی- اجرایی کشور در قطعه یک در دست اجراست و بهار سال آینده این قطعه افتتاح می‌شود. قطعه چهارم این آزادراه که نزدیک به چالوس است نیز در مرحله بهره‌برداری است.» وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین تونل جاده‌ای در سطح کشور در قطعه دوم آزادراه وجود دارد، تصریح کرد: «۵۰درصد از عملیات حفاری این بخش انجام شده است.»

اظهارات وزیر راه و شهرسازی نشان می‌دهد که اصلی‌ترین بخش‌های این آزادراه همچنان در مراحل اولیه اجرا قرار دارد. قطعه سوم این آزادراه که مربوط به بخش میانی و منطقه هزارچم می‌شود، هنوز در مرحله توافق با سرمایه‌گذار قرار دارد.عباس آخوندی در نخستین روز کاری خود و تنها یک روز پس از اخذ رأی اعتماد از مجلس به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی به بازدید از پروژه آزادراه تهران- شمال پرداخت تا این امیدواری ایجاد شود که گره این پروژه در دولت یازدهم باز شود اما با نزدیک‌شدن به سال پایانی دولت یازدهم همچنان چالش‌های این پروژه پابرجاست. عباس آخوندی در اظهارنظری اعلام کرده بود که پروژه آزادراه تهران – شمال از همان ابتدا کج متولد شده است و به همین دلیل مشکلات زیادی سد راه تکمیل آن است.

تاریخچه یک پروژه همیشگی

آزادراهی که عملیات اجرای آن در سال ۱۳۷۵آغاز شده است، از سال‌ها قبل از آن مورد مطالعه قرار گرفته بود. مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران- چالوس سال ۱۳۵۳آغاز شد. مطالعات ساخت پروژه برای نخستین بار در سال ۱۳۵۶به تصویب رسید. پس از انقلاب در سال ۱۳۷۳طرح کالبدی گیلان و مازندران به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی رسید و بر ساخت یک راه ارتباطی سریع میان تهران و غرب مازندران تأکید شد.

عملیات ساخت آن اما ۲سال بعد کلید خورد. ۱۹آذرماه ۱۳۷۵ برای نخستین بار کلنگ پروژه آزادراه تهران- شمال بر زمین خورد و قرار بود طی ۵سال ساخت آن به اتمام برسد. قرارداد مشارکت با بنیاد مستضعفان منعقد شد اما عملیات ساخت برای سال‌های طولانی متوقف شد. در حال حاضر نیز بنیاد مستضعفان با ریاست محمد سعیدی کیا وزیر اسبق مسکن و شهرسازی عملیات ساخت این آزادراه را دنبال می‌کند اما طی سال‌های گذشته اختلاف‌ها و موانع زیادی در مسیر پیشرفت این پروژه ایجاد شد که آن را از نقطه پایانی دور نگه داشته است.

در سال ۱۳۹۲قطعه چهارم این آزادراه که از مرزن‌آباد تا چالوس به طول ۲۰کیلومتر افتتاح شد، اما این قطعه پس از مدتی به‌دلیل برخی رخدادهای جاده‌ای، مسدود شد و بار دیگر پس از انجام عملیات جدید، سال گذشته بازگشایی شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *