چکیده
بین رسانه های مدرن، اینترنت بهدلیل جاذبه های متنوع، جایگاه ویژه ای دارد. گسترش سریع فناوری های ارتباطی در سراسر جهان این پرسش را مطرح می کند که این رسانه ها و واسطه های ارتباطی چه تأثیری در مشارکت عمومی و تحولات اجتماعی و سیاسی جهان دارد. در این پژوهش اهمیت رسانه های اجتماعی آنلاین بر شفافیت و اعتماد عمومی با اثر میانجیگری مشارکت عمومی، بهطور کاربردی سنجیده می شود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر چگونگی گردآوری داده ها از نوع پژوهشهای توصیفی (غیرآزمایشی) و از شاخۀ مطالعات میدانی و از نظر ارتباط بین متغیرهای پژوهش از نوع علّی است. روش اجرای پژوهش نیز پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دانشگاه تهران را شامل می شود که نمونه گیری آن به روش طبقهبندی است و داده ها بهکمک ابزار پرسشنامه گردآوری شدهاند و در نرمافزار لیزرل ۸/۵۴ تجزیهوتحلیل میشوند. نتایج پژوهش نشان می دهد اثر رسانه های اجتماعی آنلاین بر مشارکت مدنی و سیاسی و همچنین اثر این دو نوع مشارکت بر شفافیت و اعتماد عمومی معنادار است و تأیید می شود.
نویسندگان:
عباس نرگسیان: استادیار مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
حسن هژبرافکن خلاری: دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
محمدرضا معینی کربکندی: دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
فصلنامه مدیریت دولتی – دوره ۷، شماره ۳، پاییز ۱۳۹۴٫
مقاله را از اینجا دریافت کنید مطالعه تاثیر رسانههای اجتماعی آنلاین برشفافیت و اعتماد عمومی